Ylen Aikaisen lähetyksessä tänään ke 18.2.2004 haastateltu kirjastohenkilö kertoi jostain runohausta tms. Eli hän kertoi jotain keinoja, miten runoa voi hakea…

Kysytty

Ylen Aikaisen lähetyksessä tänään ke 18.2.2004 haastateltu kirjastohenkilö kertoi jostain runohausta tms. Eli hän kertoi jotain keinoja, miten runoa voi hakea esim vain yhden sanan pohjalta. Tuo oli loistavaa! Mutta innostuin niin kuuntelemaan, että unohdin, missä netissä tuo on mahdollista? Usein runosta muistaa vain jonkun säkeen, ei edes kirjoittajaa. Kiitos tiedosta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa on asiakkaiden käytössä sähköinen kirja CompOpus, joka sisältää kotimaista klassikkorunoutta. Sivulla http://www.compopus.fi/comprr.htm lueteltujen runoilijoiden tekstien lisäksi se sisältää Kalevalan ja Kantelettaren.

Kotikoneelta hakuteoksen käyttö ei maksutta onnistu, mutta kirjaston asiakastyöasemilla sitä voi käyttää ilmaiseksi.
Asiakastyöasemilta voi käyttää muitakin digitaalisia aineistoja: http://www.lib.hel.fi/page.asp?_item_id=1720