Yleensä kerrostaloissa on sekä etu- että takaovi. Liittyykö se turvallisuuteen vai mihin?

Kysytty

Yleensä kerrostaloissa on sekä etu- että takaovi. Liittyykö se turvallisuuteen vai mihin? Nyt asun kerrostalossa (5 kerrosta) missä ei ole takaovea ollenkaan.

Vastaus

Vastattu

Kerrostalojen kaksiovisuus voi liittyä paloturvallisuuteen, arkkitehtuuriin tai kulkemisreittien suunnitteluun.

Paloturvallisuus ohjeet ja määräykset eivät sano muuta kuin: "Rakennusten jokaiselta poistumisalueelta tulee yleensä olla vähintään kaksi erillistä uloskäytävää. Asuinrakennuksissa toinen uloskäytävä sallitaan yleensä korvattavaksi varatiellä, jonka kautta pelastautuminen on mahdollista omatoimisesti tai pelastuslaitoksen toimenpitein. Varatienä toimii yleisimmin asunnon parveke. Huoneistoista, joiden varatienä toimivan ikkunan alareuna tai varatienä toimivan parvekkeen kaiteen yläreuna sijaitsevat alle 10 metrin korkeudessa maanpinnasta, voidaan pelastaa pelastuslaitoksen vetotikkailla. Yli 10 metrin korkeudesta pelastaminen tapahtuu nostolava-auton avulla. Nostolava-auto tarvitsee toimintaansa tarkoituksen mukaisen ja riittävän kantavuuden omaavan kulkuyhteyden (pelastustie). " Linkki Pirkanmaa Kerrostalon paloturvallilsuusopas 2020, Linkki EdiLex rakentamismääräykset

Aiheesta löytyy myös kieja Helmet kirjastosta: RIL 195-1-2018 Rakenteellinen paloturvallisuus. Yleiset perusteet ja ohjeet.