Yle TV1:n pääuutislähetykset ovat kello 18.00 ja 20.30. Viron vastaavat ETV1:n Aktuaalne kamera -uutiset tulevat kello 18.30 ja 21.00. Onko puolen tunnin ero…

Kysytty

Yle TV1:n pääuutislähetykset ovat kello 18.00 ja 20.30. Viron vastaavat ETV1:n Aktuaalne kamera -uutiset tulevat kello 18.30 ja 21.00. Onko puolen tunnin ero lähetysajoissa ollut kauan? Onko peräkkäisyys sattuma vai tarkoituksellisesti suunniteltu?

Vastaus

Vastattu

Suomen ja Viron televisiouutisten lähetysajat lienevät toisistaan riippumattomia ja niiden väliset yhteydet pelkkää sattumaa. Neuvosto-Virossa illan pääuutislähetyksen aika 21.00 oli varattu valtakunnalliselle Vremjalle, ja "paikallinen" Aktuaalne kaamera alkoi tällöin jo 20.30. Vremjan esittäminen Viron kansallisessa televisiossa päättyi vuoden 1989 lopussa. Aktuaalne kaameran lähetysaika siirtyi pysyvästi iltayhdeksään 27. tammikuuta 1992.

Suomalaisia ja virolaisia lähetysaikoja vertailtaessa tulee muistaa ottaa huomioon myös se, että Neuvosto-Virossa noudatettiin tunnin Suomea edellä olevaa Moskovan aikaa. Itä-Euroopan normaaliaikaan Virossa palattiin 24.9.1989. Tämän jälkeen Suomen ja Viron kellot ovat käyneet samaa aikaa lukuunottamatta kesiä 2000 ja 2001, joina Viro jätti siirtymättä kesäaikaan "terveyshaittoihin" vedoten.

"Aktuaalne kaamera" 60: kõige tähtsam on tegijate usaldatavus - Eesti Naine (delfi.ee)
Ajanlasku Suomenlahden erottajana ja yhdistäjänä | Estofennia

2 ääntä

Kommentit

Viron kesäajasta hieman... Virosta ja kymmenkunnasta muusta valtiosta tuli EU-maita toukokuussa 2004. Vuosisadan vaihteen tienoilla hallitukset vaihtuivat maassa taajaan. Senaikaisen suomalaisen lehdistön mukaan Viro ei noudattanut EU-direktiiviä kesäaikaan siirtymisestä kahtena peräkkäisenä vuotena, koska silloinen hallitus katsoi ettei unioniin (viroksi "liit") kuulumattoman maan tarvinnut noudattaa EU:n käytäntöjä. Hallituksen vaihduttua syntyi kuitenkin uusi poliittinen päätös, jonka mukaan kesäaikaan siirtymisessä noudatetaan samoja aikatauluja kuin jäsenmaissa, vaikka jäsenyys olikin vielä edessäpäin.