Yläasteella meillä oli englannissa oppikirja, jossa tarinassa oli yksityisetsivä. Tarina oli hieman synkkäsävyinen. En muista tarinasta kuin alun ja olisi…

Kysytty

Hei!

Yläasteella meillä oli englannissa oppikirja, jossa tarinassa oli yksityisetsivä. Tarina oli hieman synkkäsävyinen. En muista tarinasta kuin alun ja olisi mielenkiintoista löytää kirja näin aikuisena. Olen ollut yläasteella 94-96 Päijät-Hämeessä. Eli mikähän kirja voisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Oppikirjojen sisällöistä on löydettävissä hyvin vähän tietoa, enkä pysty valitettavasti sanomaan mikä nimenomainen kirja olisi voinut olla kyseessä, mutta Suomen yläasteilla oli 1990-luvulla laajalti käytössä ainakin sellaiset englannin oppikirjasarjat kuin You too ja OK English. Molemmista löytyy netistä kansikuvia, joita katselemalla saattaisit muistaa mikä kirja omassa koulussasi oli käytössä. Finna.fi-hakupalvelusta voit etsiä, mistä Suomen kirjastoista esimerkiksi näitä mainitsemiani oppikirjoja löytyy ja halutessasi tehdä omassa kirjastossasi kaukolainapyynnön (pyynnön voi tehdä Lastu-kirjastoissa myös lastu.finna.fi-verkkokirjastosta löytyvällä sähköisellä lomakkeella). Lastu-kirjastoista näitä oppikirjoja ei löydy.

0 ääntä

Kommentit

Myös The News -niminen oppikirjasarja on ilmestynyt ainakin välillä 1995-2000. Muistelen, että yhdessä kirjassa heti ensimmäinen tarina liittyi jonkinlaiseen rikokseen - otsikko saattoi olla Fishy business. Jollain tavalla kalat liittyivät siihen. Kenties mukana oli myös etsivä.