Yhdysvaltain presidentinvaalissa kaikissa muissa osavaltiossa paitsi Mainessa ja Nebraskassa enemmän ääniä saanut saa taakseen kaikki osavaltion…

Kysytty

Yhdysvaltain presidentinvaalissa kaikissa muissa osavaltiossa paitsi Mainessa ja Nebraskassa enemmän ääniä saanut saa taakseen kaikki osavaltion valitsijamiehet.

Kun valitsijamiehet kokoontuvat (?) valitsemaan presidenttiä niin onko yksittäisellä valitsijamiehellä lain mukaan siinä tilanteessa vielä mahdollisuus vaihtaa puolta? Entä kokonaisella osavaltiolla?

Vastaus

Vastattu

Kysyin asiaa Helsingin yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen oppiaineesta. Heidän käsityksensä on, että valitsijamiehellä on oikeus äänestää, miten hyväksi näkee. Näin ei kuitenkaan tapahdu, koska siinä ei olisi järkeä valitsijamiehen oman poliittisen tulevaisuuden vuoksi.

1 ääntä

Kommentit

Ns. uskottomia valitsijamiehiä (faithless electors) on Yhdysvaltain historiassa ollut paljonkin, muttei yksittäisissä vaaleissa koskaan niin paljon, että he olisivat ratkaisseet vaalin tuloksen.

Myös osavaltioiden asiaa koskeva lainsäädäntö vaihtelee paljon. Joissakin osavaltioissa "uskottomasti" äänestäminen on sallittu; joissakin se on kielletty, mutta siitä ei ole säädetty mitään seuraamusta; ja joissakin siitä voi saada jopa sakot.

https://en.wikipedia.org/wiki/Faithless_elector