William H. Auden, mitä runoja häneltä on suomennettu, Risto Ahdin suomennoksen "Laulu" ohella?

Kysytty

William H. Auden, mitä runoja häneltä on suomennettu, Risto Ahdin suomennoksen "Laulu" ohella?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti Lahden Runotietokanta ei tällä hetkellä ole käytössä, sitä ollaan liittämässä Kirjasampoon. Siihen olisi koottuna suomennettuja runoja.
Wikpedia antoi seuraavat tiedot:

  • Elegia William Butler Yeatsille (In Memory of W. B. Yeats): 1–3, suom. Teemu Manninen, julkaisussa: Tuli & Savu runouslehti 2005; nro 4
  • Ensimmäinen syyskuuta, 1939 (September 1, 1939), suom. Teemu Manninen, julkaisussa: Tuli & Savu: runouslehti 2005; nro 4
  • Kuulento, suom. Juhana Rossi, julkaisussa: Parnasso, 2004; nro 5
  • Laulu, suom. Risto Ahti, antologioissa Maailman runosydän, toim. Hannu Tarmio ja Janne Tarmio, WSOY Helsinki 1998 ISBN 951-0-22134-1 ja Sanoja surun hetkiin, toim. Anu Silfverberg & Hanna Pudas, Helsinki: Avain 2011 ISBN 978-951-692-885-5
  • Musée des Beaux Art, suom. Veikko Polameri, julkaisussa: Aika 1970; nro 8. Runo kokoelmasta Collected Poems, päivätty 1940
  • Musée des Beaux Arts, suom. Anna-Maija Raittila, antologiassa: Kutsut minua nimeltä: uskonnollista runoutta 1900-luvun Euroopassa, toim. ja suom.Anna-Maija Raittila, Kirjapaja 1981 ISBN 951-621-200-6
  • Musée des Beaux Arts, suom. Pentti Saaritsa, antologiassa: Salaperäinen seurue: runoja jotka tulivat ja jäivät, suom. ja toim. Pentti Saaritsa, WSOY 1997 ISBN 951-0-22208-9
  • Musée des Beaux Arts, suom. Aale Tynni,:antologiassa: Tuhat laulujen vuotta: valikoima länsimaista lyriikkaa, toim. Aale Tynni, Helsinki: WSOY 1974 ISBN 951-0-06216-2, WSOY 2004 ISBN 951-0-29121-8
  • Nenänpäästä metrin verran (Some thirty inches from my nose), suom. Hannu Tarmio, Maailman runosydän
  • Se joka rakastaa enemmän (The More Loving One), suom. Pentti Saaritsa, antologiassa: Salaperäinen seurue
2 ääntä

Kommentit

Ja mainittakoon, että W. H. Audenin ensimmäinen etunimi oli Wystan, ei kysymyksessä esiintyvä William.