Vuosina 1941-45 palveli Waffen-ss:ssä 8 amerikkalaista 2 irlantilaista ja 10 japanilaista. olivatko miehet rintamalla univormuineen ja missä kyseiset sotilaat…

Kysytty

vuosina 1941-45 palveli Waffen-ss:ssä 8 amerikkalaista 2 irlantilaista ja 10 japanilaista. olivatko miehet rintamalla univormuineen ja missä kyseiset sotilaat palvelivat? löytyykö tietoa jostain www-sivuilta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Waffen-SS joukoissa palveli suuri määrä eri kansallisuuksia. Leijonanosan joukoista muodostivat luonnollisesti saksalaissyntyiset sekä suurissa erissä valloitetuilta alueilta ja liittolaismaista värvätyt vapaaehtoiset. Waffen-SS oli kuitenkin laaja organisaatio jossa palveli myös yksittäisiä vapaaehtoisia yllättävistäkin maista.

Kirjallisia lähteitä näin pienistä ryhmistä on haastavaa löytää, mutta www-sivut ja keskustelupalstat antavat tosiaan ymmärtää, että Waffen SS-joukoissa palveli myös kourallinen amerikkalaisia, irlantilaisia ja japanilaisiakin. On syytä toki muistaa, että saksalaisiin joukkoihin värväytyi paljon saksalaistaustaisia Volks/Reichsdeutsch-henkilöitä ympäri maailmaa. Heitä oli luonnollisesti paljon myös esim. Yhdysvalloissa.

Suoraa ja täysin varmaa vastausta siihen, palvelivatko miehet rintamalla univormuineen ei löytynyt, mutta voidaan toki lähtökohtaisesti olettaa heidän olleen täysivaltaisia joukon jäseniä siinä missä muutkin, ilman erivapauksia. Ainakin www-lähteiden mukaan ko. vapaaehtoisia joutui vangeiksi ja kaatui taistelutehtävissä.

Lisätietoja amerikkalaista ja irlantilaisista (sekä muistakin) Waffen-SS vapaaehtoisista sekä heidän joukko-osastoistaan löytyy ainakin Axis History-sivuilta:
http://www.axishistory.com/index.php?id=307

Lisätietoja irlantilaisista esim.:
http://www.skynet.ie/~dan/war/ssvols.htm

Yksi mahdollinen lista amerikkalaisista keskustelupalstalla:
http://warrelics.eu/forum/history-research-3-reich-ww2/americans-waffen…

Japanilaisista ei löytynyt tietoa yhtä kattavasti. Aiheesta keskustelua ainakin tällä palstalla:
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=51&t=76624&st=0&sk=t&sd=a

Yleistä ulkomaisista Waffen-SS vapaaehtoisista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Waffen-SS_foreign_volunteers_and_conscripts

Aihepiiri ei ole välttämättä loppuunkäsitelty lähes 70 vuoden jälkeenkään, joten uutta tietoa saattaa tulla vielä esiin. Keskustelu vaikuttaa jatkuvan edelleen aktiivisena. Internetin keskustelupalstoja lukiessa tulee kuitenkin aina säilyttää tietty kriittisyys sekä pyrkiä löytämään myös lähdeviitteitä tueksi.