VR Group Oyj:n kotipaikka on Helsinki. Mikä viranomainen tarkastaa ja valvoo VR:n lähi- ja kaukojunien matkustajatilojen puhtautta ja hygieniaa? Helsingin…

Kysytty

VR Group Oyj:n kotipaikka on Helsinki. Mikä viranomainen tarkastaa ja valvoo VR:n lähi- ja kaukojunien matkustajatilojen puhtautta ja hygieniaa? Helsingin kaupunkiympäristön toimiala vai valtion viranomainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toimintaa on harjoitettava siten, että esimerkiksi terveyshaittojen syntyminen mahdollisuuksien mukaan estyy. Elinympäristöön vaikuttavan toiminnan harjoittajan on tunnistettava toimintansa terveyshaittaa aiheuttavat riskit ja seurattava niihin vaikuttavia tekijöitä (omavalvonta).

Terveystarkastaja on kunnan viranomainen, joka valvoo, että esimerkiksi hygieniamääräyksiä noudatetaan ja terveysvaarat poistetaan julkisista ja muista ympäristöistä. Kuntien vastuulla on mm. jätehuolto, kuten jätevesien ja käymälöiden hygienian valvonta alueellaan. Aluehallintovirasto puolestaan ohjaa ja valvoo terveydensuojelua alueellaan sekä arvioi kuntien terveydensuojelun valvontasuunnitelmat ja niiden toteutumista.

Laki terveydensuojelusta: Terveydensuojelulaki 763/1994 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Lisätietoa Sosiaali- ja terveysministeriön sivulla: Terveydensuojelu - Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi)

3 ääntä

Kommentit

Vastausta alkuperäiseen kysymykseen ei annettu. Kai joku VR:n junien hygieniaa sentään valvoo?