Kirjallisuutta vieraannuttamiseen liittyen

Kysytty

Hei! Voisitteko suositella teoksia, niin tieto- kuin kaunokirjallisuuttakin, jotka käsittelevät lapsen vieraannuttamista?

Vastaus

Vastattu

Lakia lapsen huollosta päivitettiin 2019, joten sitä aiemmin julkaistuissa aineistoissa voi olla lain näkökulmasta vanhentunutta tietoa, mikä kannattaa huomioida niitä lukiessa.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190190

Vinkkejä vieraannuttamiseen liittyvistä painetuista aineistoista:

  • Janet Haines, Mandy Matthewson & Marcus Turnbull: Understanding and managing parental alienation: a guide to assessment and intervention. 2020.
  • Tule, tule hyvä ero: erokirja lasten vanhemmille. 2022.
  • Kopomaa, Timo: Isänhäivä - keskustelua lapsesta vieraannuttamisesta ja nykyisyydestä. 2018.
  • Vanhempien mielenterveyshäiriöt ja vieraannuttaminen lapsen huoltoriidoissa: oikeussosiologinen tutkimus. Väitöskirja. 2015.
  • Helinä Häkkänen-Nyholm, Laajasalo Taina, Tiina Tuuri: Lapsen vieraannuttaminen vanhemmasta - Toimintatavat ja niiden vaikutus lapsen ja vanhemman hyvinvointiin. 2013.
  • Warshak, Richard A.: Eromyrkky - Kuinka suojella lasta avioerotilanteessa. 2012.

Verkossa saatavilla olevaa aineistoa vieraannuttamiseen liittyen:

0 ääntä

Kommentit

Tätä palvelua lukevat yleisivistysmielessä muutkin kuin kysyjät. Voisiko kansantajuisesti lausahtaa, mitä vieraannuttaminen on. Palvelun asiasanastossakin se on ilmeisesti uusi: tuli osuma vain tähän kysymykseen.

Joskus on. Vieraannuttaminen on manipulaatiota, eli em. lähteen mukaan:

"Vieraannuttaminen on toimintaa, jossa lapseen vaikutetaan henkisen vä-
kivallan keinoilla ja toimintaa vahvistetaan ja peitellään eri tavoin huolto-
kiusaamalla. Se voi johtaa siihen, että lapsen suhde toiseen vanhempaan
vaikeutuu tai katkeaa kokonaan ilman hyväksyttävää perustetta ja toisen
vanhemman tahdon vastaisesti."

"Huoltokiusaaminen on toisen vanhemman alistamista, hänen vanhemmuu-
tensa mitätöintiä sekä toisen vanhemman ja lapsen välisen suhteen hanka-
loittamista."