Voisitteko suositella Neuvostoliitton aikaan sijoittuvia ja Neuvostoliittoon jotenkin liittyviä kirjoja? Ollut jo melkein parin vuoden ajan kiinnostus…

Kysytty

Voisitteko suositella Neuvostoliitton aikaan sijoittuvia ja Neuvostoliittoon jotenkin liittyviä kirjoja? Ollut jo melkein parin vuoden ajan kiinnostus aiheeseen. Tasaisin väliajoin käynyt mielessä että mitähän muuta aiheesta lukisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Neuvostoliitosta ja Neuvostoliitossa kirjoitettua kirjallisuutta on tarjolla valtavasti. Alla listattuna joitakin vinkkejä, jotka ovat saatavilla Helmet-kirjastoissa. Voit hakea aineistoa myös itse hakusanalla neuvostoliitto ja rajaamalla vaikkapa ainoastaan kaunokirjallisuuteen. Myös Kirjasampoa kannattaa hyödyntää.

Kaunokirjallisuus, klassikot (kirjoitettu Neuvostoliitossa tai Neuvostoliiton aikana)

Boris Pasternak: Tohtori Živago

Maksim Gorki: Nuoruuteni yliopistot

Mihail Bulgagov: Saatana saapuu Moskovaan

Vladimir Dudintsev: Valkeat vaatteet

Andrei Bitov: Puskinin talo

Vasili Grossman: Elämä ja kohtalo

Aleksandr Solzenitsyn: Ivan Denisovitšin päivä

Anna Ahmatova: Valitut runot

Kaunokirjallisuus, uudempi (kirjoitettu 2000-luvulla)

Svetlana Aleksijevitš: Sodalla ei ole naisen kasvoja

Guzel Jahina: Suleika avaa silmänsä

Lara Prescott: Tätä ei koskaan tapahtunut

Sergei Dovlatov: Matkalaukku

Sami Tissari: Kяysa (huom! tämä on vaihtoehtohistoria)

Ljudmila Ulitskaja: Tyttölapsia

Sofi Oksanen: Kun kyyhkyset katosivat

Jelena Tsizova: Muistista piirretty kaupunki

Tietokirjallisuutta ja nykytutkimusta:

Anna Helle ja Pia Koivunen (toim.): Neuvostoliitto muistoissa ja mielikuvissa

Juhani Suomi: Suomi, Neuvostoliitto ja YYA-sopimus

Pekka Tuomikoski (toim.): Neuvostoliitto ja Suomi: "Kokoelma materiaaleja ja kirjoituksia avuksi agitaattoreille ja propagandisteille"

Antti Kujala: Neukkujen taskussa? Kekkonen, suomalaiset puolueet ja Neuvostoliitto 1956-1971

Orlando Figes: Vallankumouksen Venäjä 1891-1991

Anne Applebaum: Gulag - vankileirien saariston historia

Tietokirjallisuutta neuvostoajoilta:

Kansan sivistystyön liitto: Naapurimme Neuvostoliitto (1973)

Jevgeni Rjabtšikov: Neuvostoliitto avaruutta tutkimassa (1976)

Juri Piskulov: Neuvostoliitto ja Pohjola (1976)