Voisitteko mainita kirjoja, joiden aiheena olisi kotimaa, koti-ikävä, kotiinpaluu tai ulkomailla asuminen ja kotiin ikävöiminen? Johtoajatuksena tässä tuo…

Kysytty

Voisitteko mainita kirjoja, joiden aiheena olisi kotimaa, koti-ikävä, kotiinpaluu tai ulkomailla asuminen ja kotiin ikävöiminen?

Johtoajatuksena tässä tuo Topeliuksen Kovu ja Tähti. Eli voisi liittyä suomalaisuuteen, mutta ei välttämätöntä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhoista lastenkirjoista tulee mieleen Anni Swanin kirjat esim. Iiris rukka ja Tottisalmen perillinen. Klassikkoja ovat Oiva Paloheimon Tirlittan ja Astrid Lindgrenin Veljeni Leijonamieli ja Burnettin Pikku prinsessa. Uudempia lastenkirjoja, joissa koti-ikävä aiheena, on Kerstin Johansson i Backen Näkymätön Elina ja kuvakirjoista Liisa Kallion Lentävä talo . Aikuisten romaaneissa koti-ikävä on teemana monessa sota-aikaan liittyvässä teoksesssa. Iris Kähärin, Laila Hirvisaaren, Eeva Kilven kirjat ja Heikki Hietamiehen Äideistä parhain voisivat olla esimerkkeinä tuosta ajasta. Nykypäivän koti-ikävä liittyy maahanmuuttoon, mistä aiheesta löytyy runsaastikin kirjallisuutta. Majaneh Bakhtiarin kirjat kertovat maahanmuuttajista Ruotsissa, Jhumpa Lahriri Intiasta tulleiden sopeutumisesta Englantiin. Zinaida Linden kuvaa kirjoissaan venäläisen naisen sopeutumista suomenruotsalaiseen yhteiskuntaan. Tässä muutamia esimerkkejä, lukijamme keksivät varmaan enemmänkin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.