Voisitteko mainita kaunokirjallisia klassikoita, jotka liittyvät jollakin tavalla lapsen saamisen tematiikkaan? Siis niin, että (nais)päähenkilö esim. saa…

Kysytty

Voisitteko mainita kaunokirjallisia klassikoita, jotka liittyvät jollakin tavalla lapsen saamisen tematiikkaan? Siis niin, että (nais)päähenkilö esim. saa lapsen, yrittää saada lasta tai toivoo lasta. Klassikolla tarkoitan erittäin tunnettuja teoksia, jotka ovat jo vakinaistaneet paikkansa kirjallisuuden historiassa. Voivat olla kotimaisia, mutta mieluummin kansainvälisesti tunnettuja teoksia. Olen kiitollinen, jos voitte mainita mahdollisimman monta teosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin ehdotuksia:

Adébáyò, Ayòbámi : Älä mene pois (lapsettomuutta ja sen seurauksia käsittelevä romaani yhteiskunnassa, jossa vallitsee moniavioisuus)
Atwood, Margaret : Orjattaresi (dystopiayhteiskunta, jossa nuoret naiset on valjastettu synnytyskoneiksi)
Faulkner, William : Villipalmut (epäsovinnainen rakkaus, jossa puolisonsa toisen miehen vuoksi jättänyt nainen tulee raskaaksi ja päätyy aborttiin)
Kundera, Milan : Jäähyväisvalssi (kirjan tapahtumapaikkana on lapsettomuuden hoitoon keskittynyt kylpylä, keskeisinä hahmoina sairaanhoitaja, joka haluaa lapsen isälleen sekä isyyttä kammova ja toisen naisen kanssa naimisissa oleva isä)
Shriver, Lionel : Poikani Kevin (murhaajan äidin tarina, joka alkaa ennen lapsen syntymää ja kuvaa äitiyden haasteita)
Tostoi, Leo : Anna Karenian  (klassikkoromaanin tarinaan sisältyy päähenkilön vaikea raskaus ja synnytys)

Lisäksi:

Kysy.fi : lapsettomuudesta kertovia kirjoja