Voisitteko kertoa tuoreimmat ministeri Heikki Ritavuoresta ja hänen murhastaan 1922 kertovat teokset?

Kysytty

Voisitteko kertoa tuoreimmat ministeri Heikki Ritavuoresta ja hänen murhastaan 1922 kertovat teokset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki Ritavuoren murhaa on tutkittu yllättävän vähän. Siitä on lähinnä ilmestynyt satunnaisia artikkeleita ja muutama pro gradu -tutkimus. Vuonna 1995 Helsingin yliopistossa ilmestyi kaksi gradua Ritavuoren murhasta: Timo Hännisen Myytti poliittisesta murhasta (Valtiotieteellisen tiedekunnan poliittisen historian laitos) ja Tuomo Silentin Ritavuoren murha (Suomen ja Skandinavian historia).

Näiden lisäksi tapausta on käsitelty Savon Sanomien artikkelissa Sisäministeri Ritavuori ammuttiin kotiovellaan 80 vuotta sitten (13.2. 2002) sekä Helsingin Sanomien artikkelissa Annu Ritavuoren elokuvailta päättyi syvään suruun 1922 (28.2. 1999).

Pro gradu tutkimuksia ei lainata, mutta ne ovat luettavissa Valtiotieteellisen tiedekunnan kirjastossa (Myytti poliittisesta murhasta) ja Humanistisen tiedekunnan kirjastossa Topeliassa (Ritavuoren murha).