Voisitteko kertoa Pielisjärven kunnansairaalan historiasta?

Kysytty

Voisitteko kertoa Pielisjärven kunnansairaalan historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Parhaiten tietoa Pielisjärven kunnansairaalasta taitaa löytyä teoksesta: Martiskainen, Jouko, et al. Kuvia ja muistikuvia Lieksasta. (2021; s. 78-81). Sen mukaan ensimmäinen sairasmaja rakennettiin Pielisjärvelle 1898.

Finna-palvelusta löytyy tästä rakennuksesta vanha kuva, joka on kenties 1930-luvun alusta: https://finna.fi/Record/yo-museo_ah.M011-1452156?sid=4764259937 Tässä kuvassa on tuo Mähköltä edelleen löytyvä talo, joka toimi 1972 asti sisä- ja kulkutautisairaalana, ja vuoteen 1979 saakka vuodeosastona.

Toinen kunnansairaala valmistui Pielisjärvelle vuonna 1932. Funkkistyylisen rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Yrjö Lindegren, ja se toimi lähes 50 vuotta sairaalana. Tämäkin rakennus löytyy edelleen Lieksasta, osoitteesta Koski-Jaakonkatu 4, ja siellä toimii nykyisin Pielisen Karjalan musiikkiopisto. Finnasta löytyvä kuva rakennuksesta: https://www.finna.fi/Record/pielinen.knp-80131?sid=4764339149

1932 valmistuneesta sairaalasta löytyy tietoa myös Samu Aarnion, Suonna Konosen ja Pekka Piiparisen kirjasta Pohjois-Karjalan arkkitehtuuriopas (Sanomalehti Karjalainen, 2018; s. 222-223). Tämä teos toki keskittyy arkkitehtuuriin.

***

Teoksessa Oinonen-Edén, Elli. Pielisjärven historia: 3, Pielisjärven ja Juuan historia 1811-1864 (Lieksan kaupunki : Juuan kunta : Pielisjärven ja Viekijärven seurakuntayhtymä, 1991) on kokonainen luku, joka on omistettu terveyden- ja sairaanhoidolle (s. 311-317). Siitä selviää, että vuonna 1849 päätettiin perustaa Viekiin kolerasairaala ja Vuonislahteen toinen sairaala. Nämä "sairaalat" toimivat mökkirakennuksista. Lisäksi pitäjässä toimi oma piirilääkäri 1850-luvulta ja muutamia kätilöitä.

Kiiskinen, Osmo, ja Harri Sallinen. Pielisjärven historia: 4, Pielisjärven historia 1865-1920. (Lieksan kaupunki ; Pielisjärven ja Viekijärven seurakuntayhtymä, 1991) -teos sisältää niinikään erillisen luvun, joka käsittelee paikakkunnan sosiaalitointa ja terveydenhoitoa (s. 230-257). Siinä avataan myös ensimmäisen Pielisjärven, Mähköllä sijainneen, sairasmajan perustamisvaiheita. Sairasmaja perustettiin vuonna 1898, ja siinä oli aluksi 10 hoitopaikkaa.

Yrjölässä toimi puolestaan Pielisjärven sairaala, joka oli psykiatrinen sairaala, 2000-luvun alkupuolelle saakka. Senkin historiasta löytyy tietoa Kuvia ja muistikuvia Lieksasta -teoksesta (76-77).