Voisitko kertoa mitä Salla nimi merkitsee, mistä se on lähtöisin, historiasta ja taustoista, olisi kiva tietää? :D Edes jotain... : )

Kysytty

Voisitko kertoa mitä Salla nimi merkitsee, mistä se on lähtöisin, historiasta ja taustoista, olisi kiva tietää? :D Edes jotain... : )

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Salla-nimi on muodostunut Salli-nimen rinnakkaismuodoksi, ja sen syntyyn on varmaan vaikuttanut Lapin-innostus lappilaisen paikkakunnan Sallan ja Sallatunturin mukaan. Ensimmäiset Salla-nimiset tytöt on kastettu jo 1800-luvulla, mutta nimi yleistyi vasta 1960-luvulla. Nimipäiväkalenteriin Salla pääsi vuonna 1950. Suosionsa huipulla Salla on ollut vuonna 2001, jolloin se oli 41:nneksi yleisin etunimi.
Salli taas on suomalainen muoto englantilaisesta etumimestä Sally.
lähteet:
Kiviniemi, Eero: Iita Linta Maria: etunimiopas vuosituhannen vaihteeseen (1993)
Vilkuna, Kustaa: Etunimet (2005)