Voisikohan liitteenä olevan kuvan lasesineistä saada (valmistaja / nimi)?

Kysytty

Hei

Voisikohan liitteenä olevan kuvan lasesineistä saada (valmistaja / nimi)?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kuvan lasiesineet näyttäisivät olevan puristelasia. Muottiin puristamalla valmistettu puriste- eli prässilasi keksittiin Amerikassa 1820-luvulla. Suomessa puristelasia ovat tehneet lähes kaikki lasinvalmistajat. Ensimmäisenä sitä alettiin valmistaa Nuutajärvellä vuonna 1851. Tuotteliain kotimainen puristelasin valmistaja oli vuonna 1910 perustettu Riihimäen lasi, joka julkaisi erillisiä "P-kuvastoja" puristelasituotannostaan.
Puristelasimallit olivat usein kansainvälisiä: samanlaisilla muoteilla tehtiin eri maissa samannäköisiä esineitä. Meille puristelasimuotit hankittiin eri puolilta Eurooppaa. Nuutajärven ensimmäiset muotit ostettiin Ruotsista ja Englannista, Iittalaan Ruotsista ja Karhulaan ja Riihimäelle Saksasta. Vielä 1930-luvulla muotteja ostettiin paljon niin Ruotsista kuin Saksastakin, vaikka tehtailla oli jo omaakin muottituotantoa.

Suunnilleen vuosien 1885–1925 välillä valmistettujen suomalaisten puristelasimallien pohjassa on tavallisesti tehtaan nimi. Tämän ansiosta osa suomalaisista puristelaseista on melko helppo tunnistaa. Kansainvälisesti tällainen nimen merkitseminen on harvinaista. Uusiin muotteihin ei meilläkään tehtaan nimeä tavallisesti enää 1920-luvun jälkeen merkitty, mikä asettaa omat haasteensa esineiden valmistajan selvittämiselle. Vanhoilla muoteilla lasia tehtiin ajoittain 1970-luvulle saakka, minkä vuoksi pitkään tuotannossa olleiden mallien osalta on lähes mahdotonta arvioida myöskään yksittäisten esineiden valmistusaikaa.

Liitekuvan esineiden värin perusteella ne saattaisivat olla lysterilasia eli meillä 'myrkkylasiksi' kutsuttua lysteroitua puristelasia, jota Suomessa alettiin valmistaa Riihimäen lasitehtaalla vuonna 1929. Lysterilasia valmistettiin siten, että esine altistettiin kuumana metallikloridihöyryille. Höyrystä ja lasin väristä riippui, minkä värinen lopputulos oli. Punertavan lysterilasin pohjana oli kirkas lasi, sinertävän sininen lasi. Lysterilasia valmistettiin jonkin verran myös Karhulassa. Kummallakaan tehtaalla ei ollut erillistä lysterilasimallistoa, vaan esineet olivat sarjatuotannossa olleita puristelasimalleja.

Lähteet:
Riihimäen lasia = Glass from Riihimäki : Riihimäen Lasi Oy 1910–1990
Wenzel Hagelstam, Uusi antiikkikirja 1900–1980
Vanhojen tavaroiden aarrekirja