Voinko lunastaa omakseni lainaamani Espanjan kielikurssit Learn Spanish the complete course IA ja IB, Helsingin kaupunginkirjasto tunnistus 30091039631794 ja …

Kysytty

Hei! Voinko lunastaa omakseni lainaamani Espanjan kielikurssit Learn Spanish the complete course IA ja IB. Kurssit ovat dvd-muodossa.
Ne ovat olleet yhtäjaksoisesti käytössäni jo pitkään. Kolmeen vuoteen niitä eivät muut lainaajat ole halunneet.

Vastaus

Vastattu

Kirjastojen kokoelmista aineistoa poistetaan mm. sen kuluneisuuden, sisällön vanhentuneisuuden tai vähäisten lainamäärien vuoksi. Osa poistoista siirretään Helmet-kirjastojen yhteisiin varastoihin Pasilaan ja Tikkurilaan. Kuopion varastokirjasto on myös yksi viimeisten kappaleiden sijoituspaikka.

Jos aineisto on säännöllisesti vaikka vain yhdellä ja samalla asiakkaalla lainassa, niin ei ole mitään perusteita poistaa sitä. Tällaisia tapauksiahan on paljon. Aineiston katsotaan silloin olevan kiinnostava ja riittävän hyväkuntoinen. Muussa tapauksessa se olisi mitä ilmeisimmin palautunut. Palutettunakaan aineisto ei välttämättä joutuisi heti poistetuksi, koska sen hyvät lainausluvut antaisivat olettaa, että sille olisi edelleenkin kysyntää.

Lopuksi on hyvä muistaa, että kirjastojen kokoelmien tarkoituksena on palvella laajoja ihmisryhmiä. Tarkoitus ei toteutuisi, jos kokoelmista ryhdyttäisiin myymään yksittäisiä teoksia niitä haluaville. Mitä harvinaisemmasta aineistosta on kyse, sitä tarkemmin sen poistoa kirjastoissa harkitaan. Kokoelmista kerran poistettu viimeinen kappale on yleensä lopullisesti menetetty, ellei siitä julkaista uutta painosta myöhemmin. Mutta sen varaanhan ei voi koskaan laskea.