Voinko lahjoittaa kerran luettuna kotimaisia palkittujen kirjailijoiden kirjoja kirjastolle? Vähennän kirjojen määrää kotona ja lahjoitetaan kirjani ovat…

Kysytty

Voinko lahjoittaa kerran luettuna kotimaisia palkittujen kirjailijoiden kirjoja kirjastolle? Vähennän kirjojen määrää kotona ja lahjoitetaan kirjani ovat kovakantinen ja osa uudehkojakin mm. Tommi Kinnunen, Katja Kettu, ym. Minne niitä voi tuoda, jos on kiinnostusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteet ottavat vastaan lahjoituksia, etenkin uusia ja kysyttyjä kirjoja. Se, otetaanko lahjoitettu kirja kokoelmiin, riippuu paljon siitä, onko sille tarvetta kokoelmassa. Kettu ja Kinnunen ovat luultavasti ainakin sellaisia kirjailijoita, joiden teoksia todennäköisesti otettaisiin vastaan, mutta kukin kirjasto tosiaan tekee itse päätöksensä kokoelmansa pohjalta.

Kannattaa siis kysyä omasta lähikirjastosta, ollaanko siellä kiinnostuneita kirjoista, ja kertoa kirjojen nimet, jotta niiden tarvetta kokoelman kannalta voidaan arvioida. Jos ensimmäinen kirjasto ei ole kiinnostunut, joku muu kirjasto saattaisi ne kuitenkin ottaa.

Jos kirjat eivät kelpaa kirjaston kokoelmiin, monissa kirjastoissa on kierrätyshyllyjä tai -kärryjä, jonne tarpeettomat kirjat voi jättää niistä kiinnostuneiden otettaviksi. Kirjakierrätyspisteelliset kirjastot löytyvät osoitteesta http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut, kun valitset pudotusvalikosta kohdan ”Kirjakierrätyspiste”. Välttämättä kaikkiin kierrätyspisteisiin ei kuitenkaan mahdu isoa kassillista kirjoja, ja kerralla tuotavaa määrää saatetaan rajoittaa. Asiaa voi kysyä etukäteen kirjastosta.