Voinko kopioida 10-15 sivua opintojani varten hyvällä omallatunnolla kirjasta ?

Kysytty

Voinko kopioida 10-15 sivua opintojani varten hyvällä omallatunnolla kirjasta ? Kyseisellä kirjalla on kysyntää, eikä lainattavia kappaleita ole montaa. Haluan tutustua tarkemmin vain 1 lukuun.

Vastaus

Vastattu

Voit kopioida hyvällä omallatunnolla. Tekijänoikeuslaki antaa luvan poiketa kopiokiellosta omaan käyttöön:"Teosten yksityinen kopiointi on sallittua. Vaikka toisten teosten kopiointiin tarvitaan yleensä lupa, pääsäännöstä on tehty merkittävä poikkeus kuluttajan eduksi. Poikkeus koskee kopiointia yksityiseen käyttöön. Yksityistä käyttöä on kopiointi omaan yksityiseen käyttöön tai kopiointi perheen ja läheisen ystäväpiirin välillä. Kopioita ei kuitenkaan saa tehdä rajattomasti. Teoksesta saa lain mukaan tehdä yksityiseen käyttöön muutamia kopioita, mikä tarkoittaa yleensä 2-4 kappaletta." Tekijänoikeus.fi

Espoon kirjastoissa saat myös kopioida haluamasi määrän ilmaiseksi. "Kopiointi pysyy toistaiseksi maksuttomana. Kopioiden maksimimäärä on 20 kpl." Helmet.fi