Voinko julkaista kirjastomme julkisella Facebook-tilillä yksityisen kuvaajan videon, jonka hän on tallentanut konsertista kirjastossamme ja jakanut You Tubessa…

Kysytty

Hei! Voinko julkaista kirjastomme julkisella Facebook-tilillä yksityisen kuvaajan videon, jonka hän on tallentanut konsertista kirjastossamme ja jakanut You Tubessa julkisesti? Me olemme kysyneet luvan kuvaajan julkaiseman videon jakamiseen FB-tilillämme, mutta kuvaaja ei liene kysynyt artistilta lupaa kuvaamiseen, mutta tätä emme varmaksi tiedä. Jos ei ole kysynyt lupaa artistilta, voimmeko silti jakaa FB:ssä?Tosin tilaisuudessa ei erikseen ollut tallennuskieltoa, joten kuvaamisen ja tallentamisen voisi katsoa siinä mielessä olevan sallittua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti tätä videota ei tee lailliseksi se, että sitä on jaettu YouTubessa. Luvanvaraisia asioita on tällaisissa tapauksissa vähintään kahta eri lajia. Ensinnäkin on kysymys esittäjän oikeudesta päättää siitä, kuka saa taltioida ja jakaa julkisesti esittäjän esiintymisen. Yksityiseen käyttöön voi tehdä kaikenlaista, mutta julkaiseminen on eri asia, se ei ole enää yksityistä käyttöä. Jos kuvaaja ei ole saanut esittäjältä lupaa videointiin ja videon julkaisemiseen, kirjasto ei saa julkaista tätä videonpätkää. Asia on tältä osin syytä selvittää ennen kuin edetään.

Toinen luvanvaraisuus liittyy kirjastossa järjestetyssä konsertissa esitetyn musiikin mekanisointiin (videointi) ja levittämiseen yleisön keskuuteen. Kirjaston järjestämissä tilaisuuksissa saa vapaasti esittää musiikkia julkisesti, koska kunnilla on asiaa koskeva yleissopimus Teoston ja Gramexin kanssa. Tämä lupa ei kuitenkaan ulotu yhtään sen pidemmälle.

Jotta tekijänoikeuden suojaamaa musiikkia voidaan taltioida ja levittää internetin kautta, tarvitaan luvat sekä Teostosta (sävellys, sanoitus, sovitus) että Gramexista (esitys). Jos muusikko ei ole esittänyt omaa musiikkiaan, tarvitaan siis lupa myös esityksen kohteena olevan musiikin julkiseen levittämiseen. Gramex ei pysty sitä kaikissa tapauksissa edes myöntämään, vaikka Teosto pystyy.

Edellä sanottua ei lievennä se, ettei tilaisuudessa ole ollut "tallennuskieltoa". Sellaisen olemassaolo tai puuttuminen ei vaikuta laissa säädettyihin velvollisuuksiin.

Heikki Poroila