Voikohan herra Hakkaraisen mansikkatäysksylitolitablettia imeskellä, vaikka on aamulla fluoritablettia imeskellyt. Turvallista siis?

Kysytty

Voikohan herra Hakkaraisen mansikkatäysksylitolitablettia imeskellä, vaikka on aamulla fluoritablettia imeskellyt. Turvallista siis?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ravitsemussuosituksissa suositellaan, että ksylitolia käytettäisiin viisi grammaa tai enemmän päivässä. Herra Hakkaraisen täysksylitolipastilleja valmistavan Cloettan sivulla kerrotaan, että sen saa nauttimalla kymmenen pastillia päivässä.

Joissakin fluoritableteissa käytetään makeutusaineena ksylitolia. Jos olet imeskellyt aamulla ksylitolia sisältävän fluoritabletin, on varmasti ksylitolin saannin kannalta aivan turvallista syödä vielä ksylitolitablettikin.

Ruokaviraston mukaan ksylitolille ei ole määrättyjä enimmäiskäyttörajoituksia, mutta sen liika käyttö voi aiheuttaa ripulia.

Lähteet: https://www.cloetta.fi/tuotteet/pastillit/jenkki-herra-hakkaraisen-taysksylitolipastilli-mansikka-55g/http://www.xylitol.net/fi-FI/tietoa-ksylitolista/ksylitolin-kayttosuositus/https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/e-kooditlisaaineet/e-koodit/e967/

1 ääntä

Kommentit

Joskus vuosia sittten suomalainen tutkija totesi, että sokerialkoholit, mukaan lukien ksylitoli, ovat happamia ja siksi myöskin niiden liikakäyttö voi kuluttaa hampaita. En uskonut vaan käytin ksylitolia sillä tavalla liikaa, että sitä oli suussa liian pitkiä aikoja päivästä, ja minulla kului kiille hampaista, varsinkin purupinnoilta koska käytin ksylitolipurkkaa.

Ksylitolia kannattaa käyttää ruuan jälkeen pieni määrä lyhyen aikaa eikä imeskellä sitä turhan usein.