Voiko yleiskielen mukaisesti käyttää -kin-liitettä ja viitata sillä kahteen edelliseen sanaan, kun niiden välissä on "ja"? Esimerkiksi: "Pekka hyppi lätäkössä,…

Kysytty

Voiko yleiskielen mukaisesti käyttää -kin-liitettä ja viitata sillä kahteen edelliseen sanaan, kun niiden välissä on "ja"?

Esimerkiksi: "Pekka hyppi lätäkössä, minkä vuoksi Matti ja Maijakin innostuivat lätäkössä hyppimisestä."

Voidaanko tällaisessa tilanteessa ajatella -kin-liitteen koskevan myös Mattia? Tällöin lauseen merkitys olisi kutakuinkin "myös Matti ja Maija innostuivat" eikä "Matti ja myös Maija innostuivat".

Asian voisi toki ilmaista muillakin tavoilla, kuten "sekä Matti että Maija innostuivat" tai "Matti ja Maija kumpikin innostuivat". Haluaisin kuitenkin tietää, onko vastaavanlaiselle -kin-liitteen käytölle olemassa kielenhuolollista ohjeistusta.

Kiitos paljon!

Vastaus

Vastattu

Kirjastonhoitaja ei ole kielitieteen asiantuntija, joten vastaus perustuu ainoastaan kielioppilähteeseen, johon voit tutustua itse tarkemmin. Siinä sanotaan, että rinnasteisissa lausekkeissa liite on mukana yhdessä tai useammassa rinnastettavassa. Fokuspartikkeliliite -kin voi saada jälkimmäisessä rinnastettavassa asteikkotulkinnan 'jopa'. Esimerkkilauseessasi voi siis tämän perusteella ajatella, että jopa Maija innostui lätäkössä hyppimisestä. Kielitieteen asiantuntijalta voit kysyä Kotimaisten kielten keskuksen kieli- ja nimineuvonnasta.

Lähteet

Iso suomen kielioppi: Fonologisia, morfologisia ja syntaktisia ominaisuuksia https://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=127

Iso suomen kielioppi: Liitteen paikka https://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=135

Kotimaisten kielten keskuksen kieli- ja nimineuvonnan yhteystiedot: https://www.kotus.fi/palvelut/kieli-_ja_nimineuvonta

0 ääntä

Kommentit

Minä kinnittäisin huomiota verbimuotoon, joka viittaa Mattiin ja Maijaan smaalla tavalla, ja tämän verbimuodon takia minä tulkitsen että myöskin kin-pääte viittaa molempiin. Jos ajatellaan että kin viittaa vain Maijaan, verbi olisi yksikössä: Matti - ja Maijakin - innostui.