Voiko valtioneuvosto pitää yleisistunnon tai presidentin esittelyn jos pääministeri on muualla eikä pääse paikalle, mutta pääministerin sijainen on paikalla?…

Kysytty

Voiko valtioneuvosto pitää yleisistunnon tai presidentin esittelyn jos pääministeri on muualla eikä pääse paikalle, mutta pääministerin sijainen on paikalla? Onko kokous silloin päätösvaltainen?

Toinen kysymys. Vaihdetaanko presidentin esittelyn ajankohtaa aiemmaksi tai myöhemmäksi, mikäli käy ilmi että presidentti ei pääse alkuperäisenä päivämääränä paikalle? Esimerkiksi silloin jos presidentti on kyseisenä päivänä matkalla kotimaassa tai ulkomailla. Kotimaassa voi olla kyseessä esim. maakuntamatka. Ulkomaan matka voi olla työvierailu, virallinen vierailu, valtiovierailu, jonkin valtionpäämiehen syntymäpäiväjuhla, kuninkaalliset häät, valtiolliset hautajaiset, vierailu urheilutapahtumassa, tai jotain muuta.

Vastaus

Vastattu

Perustuslain 66 §:ssä sanotaan näin: Pääministerin ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa pääministerin sijaiseksi määrätty ministeri ja tämänkin ollessa estynyt virkavuosiltaan vanhin ministeri. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L5P66. Vastaus kysymykseesi Voiko valtioneuvosto pitää yleisistunnon tai presidentin esittelyn jos pääministeri on muualla eikä pääse paikalle, mutta pääministerin sijainen on paikalla? Onko kokous silloin päätösvaltainen? on siis kyllä.

Perustuslain 59 §:ssä sanotaan presidentin esteestä näin: ”Tasavallan presidentin ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa pääministeri tai tämänkin ollessa estyneenä pääministerin sijaisena toimiva ministeri.” https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L5P59 .  Vastaus kysymykseesi on, että ei vaihdeta.

2 ääntä

Kommentit

Tuore tapaus: Presidentti osallistui etäyhteydellä ollessaan valtiovierailulla Ruotsissa. Tarkka paikka taisi olla Suomen suurlähetystö Tukholmassa.

https://www.presidentti.fi/uutinen/suomen-ja-ruotsin-yhteistyo-muuttuva…
Pääministeri Anderssonin tapaamisen jälkeen presidentti Niinistö osallistui etäyhteydellä Suomen Tukholman suurlähetystöstä tasavallan presidentin esittelyyn. Esittelyssä presidentti teki valtioneuvoston esityksestä päätöksen, että Suomi ilmoittaa Pohjois-Atlantin liitolle kiinnostuksensa käydä keskustelut Natoon liittymisestä.