Voiko tulostaa kirjaston käyttöön: 1. jos on ilmainen verkkojulkaisu ja ilmainen painotuote. 2. pelkästään ilmainen verkkojulkaisu, ei painettua lainkaan

Kysytty

Voiko tulostaa kirjaston käyttöön:

1. jos on ilmainen verkkojulkaisu ja ilmainen painotuote.

2. pelkästään ilmainen verkkojulkaisu, ei painettua lainkaan

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Ilmainen" ei ole tekijänoikeudellisesti sama asia kuin "saa käyttää vapaasti". Yksilön oikeus selailla jotain verkon kautta maksutta ei sisällä mitään oikeudenluovutusta kirjastolle. Sillä, onko verkkojulkaisusta olemassa myös painettu versio vai ei, ei ole tässä yhteydessä merkitystä. Tekijänoikeus suojaa aina itse teosta, ei erikseen sen eri julkaisumuotoja.

Jotta verkossa olevan julkaisun voi tulostaa kirjaston kokoelmaan ilman erillistä lupaa, sen tulee olla joko tekijänoikeudellisesti vapaa (ei koskaan tullut suojatuksi tai suoja-aika on päättynyt) tai sitten julkaisussa täytyy olla erikseen oikeudenhaltijan antama lupa tehdä tuloste. Tällainenkin on mahdollista, olen esimerkiksi itse antanut tällaisen luvan erinäisiin kirjastokäyttöön tarkoitetuille luetteloille.

Lähtökohtana on siis pidettävä, että tulostamiseen kirjaston käyttöön täytyy aina saada oikeudenhaltijan lupa, ellei julkaisu ole tekijänoikeudellisesti vapaata aineistoa.

Heikki Poroila 14.4.2014