Voiko tasavallan presidenttinä ja pääministerinä teoriassa toimia sama henkilö? Jos esimerkiksi istuva pääministeri valitaan presidentiksi, vaatiiko laki hänen…

Kysytty

Voiko tasavallan presidenttinä ja pääministerinä teoriassa toimia sama henkilö? Jos esimerkiksi istuva pääministeri valitaan presidentiksi, vaatiiko laki hänen eroavan pääministerin tehtävästä? Entä voiko tasavallan presidentti tulla valituksi eduskuntaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perustuslain 64 §:n 3 momentin mukaan jos ministeri valitaan tasavallan presidentiksi tai eduskunnan puhemieheksi, hänet katsotaan eronneeksi tehtävästään siitä päivästä, jolloin hänet on valittu. Momentin mukaan tasavallan presidentti ei siis voi toimia samaan aikaan pääministerinä.

Perustuslain 27 §:n 1 momentissa säädetään, että eduskuntavaaleissa on vaalikelpoinen jokainen äänioikeutettu, joka ei ole vajaavaltainen. Lainkohdassa ei ole erillistä mainintaa, etteikö tasavallan presidentti olisi vaalikelpoinen eduskuntavaaleissa.

Kuitenkin perustuslain 27 §:n 3 momentin mukaan kansanedustajana eivät voi olla valtioneuvoston oikeuskansleri, eduskunnan oikeusasiamies, korkeimman oikeuden tai korkeimman hallinto-oikeuden jäsen eikä valtakunnansyyttäjä. Jos kansanedustaja valitaan tasavallan presidentiksi taikka nimitetään tai valitaan johonkin edellä tarkoitetuista tehtävistä, hänen edustajantoimensa lakkaa siitä päivästä, jolloin hänet on valittu tai nimitetty. Säännöksen perusteella kansanedustaja ei siis voi toimia samaan aikaan tasavallan presidenttinä. Eli siis teoriassa, jos tasavallan presidentti asettuisi ehdolle kansanedustajaksi ja tulisi valituksi, hän ei voisi kuitenkaan toimia samaan aikaan kansanedustajana, koska hän on jo tasavallan presidentti.

Suomen perustuslaki (731/1999)

Ks. myös vallan kolmijako: Perustuslain 3 §