Voiko Suomessa 16-vuotias oppivelvollinen opiskella taidetta ammattikoulussa?

Kysytty

Voiko Suomessa 16-vuotias oppivelvollinen opiskella taidetta ammattikoulussa? Tiedän, että taidelukoita on, mutten tahtoisi käydä lukiota. Jos sellainen paikka on niin missä? Ja kuinka sellainen olisi mahdollista?
Tai onko ammatteja joissa maalaaminen olisi vahvasti läsnä ja sitä voisi opiskella ammattikoulussa?

Ja jos sellaisia paikkoja ei ole niin voiko 16-vuotias opiskella jotain ammattia amiksessa, ja siinä ohella todella keskittyä taiteeseen? Vai onko kaikki taiteeseen keskittyvät opistot tarkoitettu jatko-opiskelijoilla tai niille jotka ovat käyneet jo amiksen tai lukion?

Vastaus

Vastattu

Taidealoja voi opiskella ammattikoulussa. Ammattikoulut.fi sivusto listaa joukon opistoja ja taidekouluja, joissa esim. kuvataidetta voi opiskella. https://www.ammattikoulut.fi/koulutushaku/kuvataide

Opintopolku.fi sivustolta löytyy taas lista Ammattikorkeakouluista, joissa voi opiskella taidetta. AMKn pääsyvaatimuksena on lukion suorittaminen tai ammattitutkinto. https://opintopolku.fi/konfo/fi/toteutus/1.2.246.562.17.00000000000000002510

 Tarkempia ohjeita kannattaa kysellä lähikoulun Opolta. Hänellä on neuvontaan parempi tieto ja kokemus.