Voiko Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehnistä tulla Suomen presidentti?

Kysytty

Voiko Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehnistä tulla Suomen presidentti?

Vastaus

Vastattu

Suomen perustuslaki (1999/731) määrittelee ne ehdot, jotka tasavallan presidentin tulee täyttää voidakseen tulla valituksi.

54 §

Tasavallan presidentin valinta

Tasavallan presidentti valitaan välittömällä vaalilla syntyperäisistä Suomen kansalaisista kuuden vuoden toimikaudeksi. Sama henkilö voidaan valita presidentiksi enintään kahdeksi peräkkäiseksi toimikaudeksi.

Presidentiksi valitaan ehdokas, joka saa vaalissa enemmän kuin puolet annetuista äänistä. Jos kukaan ehdokkaista ei ole saanut enemmistöä annetuista äänistä, toimitetaan uusi vaali kahden eniten ääniä saaneen ehdokkaan välillä. Presidentiksi valitaan tällöin uudessa vaalissa enemmän ääniä saanut ehdokas. Jos on asetettu vain yksi ehdokas, hän tulee valituksi presidentiksi ilman vaalia.

Oikeus asettaa ehdokas presidentin vaaliin on rekisteröidyllä puolueella, jonka ehdokaslistalta on viimeksi toimitetuissa eduskuntavaaleissa valittu vähintään yksi kansanedustaja, sekä kahdellakymmenellätuhannella äänioikeutetulla. Vaalin ajankohdasta ja presidentin valitsemisessa noudatettavasta menettelystä säädetään tarkemmin lailla.

Lyhyesti: presidentin tulee olla syntyperäinen Suomen kansalainen; hänet on vaaleihin asettanut ehdolle rekisteröitynyt puolue, jolle viime eduskuntavaaleissa on valittu vähintään yksi kansanedustaja, tai 20 000 äänioikeutetun muodostama valitsijayhdistys; presidentiksi valittu on saanut enemmän kuin puolet annetuista äänistä tai enemmistön äänistä kahden ehdokkaan väliltä; vaalit on suoritettu laissa tarkemmin määritetyllä tavalla.

Olli Rehn on syntyperäinen Suomen kansalainen, joten hänet hyvin voidaan valita presidentiksi, jos nämä yllä olevat ehdot toteutuvat.