Voiko Suomen lippua pitää sisätiloissa lattialla? Olen kuullut että lippu ei saa koskettaa maata. Entä sisällä oleva lattia?

Kysytty

Voiko Suomen lippua pitää sisätiloissa lattialla? Olen kuullut että lippu ei saa koskettaa maata. Entä sisällä oleva lattia?

Vastaus

Vastattu

En voi antaa mitään laillisesti päteviä vastauksia lipun käytöstä, mutta tässä on mitä löysin lipun käyttöä koskien Suomen laista.

Laki Suomen lipusta (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780380)  2 §:ssä Suomen lippu määritellään abstraktisti, eli mikä tahansa kuvia, joka täyttää mittasuhteista ja väreistä annetut määräykset, luetaan Suomen lipuksi. Teoriassa myös matto voisi siis olla Suomen lippu.

8 §:ssä kuitenkin määritellään mahdollinen sakkorangaistus Suomen lipun epäkunnioittavasta käytöstä, johon lipun pitäminen massa tai lattialla (esim. mattona) lähes varmasti kuuluisi, varsinkin jos lipun yli kävellään tai se muuten likaantuisi lattialla ollessaan. Tähän pykälään vedoten en siis pitäisi lippua lattialla sisätiloissakaan.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Lähinnä on kyse tilanteista jossa lippua pidetään hetken lattialla, eikä kyse ole että lippu likaantuisi. Itse en ole sitä tehnyt, mutta olen kuullut ihmisten olevan puolesta ja vastaan. Mutta jos oikein ymmärrän, niin siitä on kyse, ettei lippu lattialla ollessa likaannu, niin ei ole mitään siinä?

En usko, että mitään rangaistusta määrättäisiin vaikka käyttäisi vessapaperina, sillä noitahan myös poltetaan mielenosoituksissa yms. eikä kukaan ole lipun häpäisystä mitään rangaistusta saanut.

Kysymyksessä ei puhuta rangaistuksista tai rangaistavuudesta. Hyvälle käytökselle on muitakin kriteerejä kuin rangaistusten langettaminen yksittäisistä teoista. Kaikki mikä ei ole suoranaisesti laissa kiellettyä ei silti ole suositeltavaa, yleisesti hyväksyttyä tai hyvän tavan mukaista.

Ei siinä kyllä puhuttu hyvästä käytöksestäkään, vaan vain siitä "saako näin tehdä", eli kyllä saa, sillä mikään ei estä.

Meille kotona opetettiin, etä lipun häpäisyä on jo se, että sitä nostetassa tai laskettaessa roikotetaan maassa. Oli kamalan näköistä, kun kiertävä huoltomies seisoi lipun kulmalla eikä huomannut mitään...