Voiko suomen kieli kadota kokonaan ja onko kielemme vaarassa hävitä? Kuinka paljon vierasperäisiä sanoja pitäisi olla sanavarastossa että kieli lasketaan…

Kysytty

Voiko suomen kieli kadota kokonaan ja onko kielemme vaarassa hävitä? Kuinka paljon vierasperäisiä sanoja pitäisi olla sanavarastossa että kieli lasketaan toiseksi? Pärjääkö Suomessa nykyään pelkällä puhtaalla suomen kielellä ilman yhtäkään 20 vuoden aikana käyttöön otettua vierasperäistä sanaa? Miten hyvin suomalaiset aikuiset osaavat suomen kieltä ilman teknisiä apuvälineitä ja mitä tapahtuisi jos jonain päivänä sellaisia laitteita ei yhtäkkiä olisi saatavilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vähän filosofiseksi menee, mutta periaatteessa kyllä, suomen kieli voi kadota kokonaan. Katoamistapoja on muutamia: kieli voi esimerkiksi kehittyä ja jakautua siten, että suomi sellaisena kuin me sitä nyt puhumme, ei olekaan enää olemassa. Näin kävi esimerkiksi latinalle, joka jakautui romaanisiksi kieliksi (italia, espanja, portugali yms). Tähän tosin menisi hyvin pitkä aika, puhutaan ihan vuosisadoista. Toinen tapa, jolla kieli kuolee, on puhujamäärien romahdus. Omasta mielestäni suomelle tuskin tulee näin käymään, sillä kielellä on vankka asema yhteiskunnassa. Toisin on esimerkiksi saamelaiskielten kanssa, joista monet ovat sukupuuton partaalla saamelaisten pakkosuomalaistamisen, -ruotsalaistamisen, -norjalaistamisen ja -venäläistämisen myötä.

On hankala sanoa, kuinka paljon kielessä pitäisi olla vierasperäisiä sanoja, jotta kieli laskettaisiin kokonaan toiseksi. Joidenkin lähteiden mukaan esimerkiksi maltan sanastosta vain noin 30 % on alkuperäistä sikuloarabialaista sanastoa, mutta kieli lasketaan edelleen maltaksi. Maltaakin dramaattisemmin lainasanoja on ottanut vastaan itse asiassa englanti, jonka sanastosta arviolta 26 % on germaanista alkuperää.

Suomeksi pärjää mielestäni ihan hyvin ilman lähiaikoina otettuja lainasanoja, mutta hankaluuksia saattaa esiintyä aloilla, joilla ei ole lainkaan omaa suomenkielistä termistöä. Sen sijaan, jos pitäisi puhua täysin puhdasta uralilaisista sanoista koostuvaa suomea, tehtävä osoittautuisi mahdottomaksi. Niinkin arkiset sanat kuin äiti, hammas ja mahdollisesti jopa vesi on lainattu kantasuomen kieleen tuhansia vuosia sitten. Äidille tietysti löytyy omaperäinenkin sana, emo, mutta vedelle ei löydy muuta suomeen asti selvinnyttä termiä.

Siitä en tilastotietoja löytänyt, kuinka hyvin suomalaiset aikuiset osaavat suomea, mutta uskoisin kielitaidon olevan ihan kohtuullisen hyvällä tasolla. Onhan suomea puhuttu ennen teknisten apuvälineiden olemassaoloa, joten tuskin aikuisten kielitaito niistä on kiinni.