Voiko omalla nimellä varatun kirjan lainata toinen henkilö minun kortillani, jos olen tilapäisesti estynyt kirjastossa käymään. Voinko antaa toiselle…

Kysytty

Voiko omalla nimellä varatun kirjan lainata toinen henkilö minun kortillani, jos olen tilapäisesti estynyt kirjastossa käymään. Voinko antaa toiselle henkilölle kirjallisen luvan kirjan lainaamiseen. Lainasta luonnollisesti vastaan itse, jos tämä on mahdollista. Kyseessä olisi Helsingin seudun (Hki, Espoo, Vantaa) kirjastosta lainattava kirja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kirjastojen yhteisten käyttösääntöjen lähtökohtana on oman kortin käyttäminen. Henkilökunnan joustovara on tässä asiassa äärimmäisen vähäinen. On kuitenkin sisäisesti sovittu, että valtakirja voidaan hyväksyä sellaisissa tapauksissa, joissa kortin omistaja ei esimerkiksi sairauden takia pääse käymään kirjastossa, mutta varaus pitäisi hakea.

Tällainen valtakirja on voimassa vain tapauksen kerrallaan ja siinä täytyy olla selkeästi näkyvissä sekä kortin omistajan että asiamiehen henkilötiedot ja sotu. Pysyvää valtakirjaa kirjastot eivät hyväksy, vaan tällöin lainataan asiamiehen kortilla.