Voiko olla mahdollista jo luolamiehet osasivat käyttää suolaa?

Kysytty

Voiko olla mahdollista jo luolamiehet osasivat käyttää suolaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varhaisimmat varmat merkit siitä, että suolaa on valmistettu ihmisten käyttöön louhimalla, on löydetty Romaniasta ja ajoitettu aikaan noin 6 000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Se sijoittuisi neoliittiselle kaudelle eli kivikauden viimeiseen vaiheeseen. Epätarkalla ilmauksella luolamies viitataan yleensä aiemman paleoliittiseen kauden ihmisiin. Eri kaudet kuitenkin alkoivat ja loppuivat eri aikoihin eri paikoissa. Lisäksi on todennäköistä, että ihmiset ovat osanneet hyödyntää suolaa jo ennen kuin he alkoivat määrätietoisesti valmistaa sitä.

Lähteet:

The earliest salt production in the world: an early Neolithic exploitation in Poiana Slatinei-Lunca, Romania

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kivikausi