Voiko kuollut ampianen pistää? Tai voiko kuolleen ampiaisen piikki aiheuttaa allergisen reaktion?

Kysytty

Voiko kuollut ampianen pistää? Tai voiko kuolleen ampiaisen piikki aiheuttaa allergisen reaktion?

Vastaus

Vastattu

Asiasta löytyi hieman ristiriitaisia tietoja. Ilmeisesti kuollut ampiainen voi pistää, tai ainakin kuolleen ampiaisen piikki voi lävistää ihmisen ihon esimerkiksi päälle astuttaessa. Tällöin ihmiseen voi joutua myrkkyä ja siitä voi saada allergisen reaktion. YouTubesta löytyy video, joka havainnollistaa, mitä ampiaisen piikille voi tapahtua hyönteisen kuoleman jälkeen: https://www.youtube.com/watch?v=ATEDmguoWaw