Voiko henkivakuutuksen edunsaaja ohittaa perimysjärjestyksessä rintaperilliset?

Kysytty

Voiko henkivakuutuksen edunsaaja ohittaa perimysjärjestyksessä rintaperilliset?

Vastaus

Vastattu

Kysy kirjastonhoitajalta -vastaajilla ei ole pätevyyttä ottaa kantaa lain tulkintaa vaativiin kysymyksiin.

Esim. Osuupankin sivuilla asiasta on kerrottu seuraavasti: Henkivakuutuksen edunsaajana voi olla esimerkiksi omaiset, aviopuoliso tai rekisteröidyn parisuhteen puoliso, lapsi tai lapset, äiti, isä tai molemmat vanhemmat, erikseen nimetyt edunsaajat, kuten avopuoliso, kuolinpesä. Edunsaajamääräys ohittaa mahdollisen testamentin, eli testamentti ei vaikuta vakuutuskorvauksen jakamiseen.

Asiasta Minilex -sivustolla ja laki24 -sivustolla.

Jyväskylän kaupungin pääkirjastolla järjestetään syksyllä 2024 asianajajapäivystys joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona kello 17.00–19.00. Päivystyksessä annetaan maksutonta neuvontaa oikeudellisissa asioissa.