Voiko englanninkielisiä kirjoja hakea kirjastoluokituksen mukaan? Tarkemmin sanottuna, etsisin aineistoista " englanninkielisiä hengellisiä omaelämäkertoja…

Kysytty

Voiko englanninkielisiä kirjoja hakea kirjastoluokituksen mukaan? Tarkemmin sanottuna, etsisin aineistoista
" englanninkielisiä hengellisiä omaelämäkertoja tai muistelmia."
Onko mitään keinoa tähän "suodattamiseen"?

Vastaus

Vastattu

englanninkielisiä kirjoja voi hakea ainoastaan kertomakirjallisuuden osalta pelkällä luokalla, mikä on 84.5. Tietokirjojen osalta, mihin muistelmat ja elämäkerratkin kuuluvat tämä ei onnistu, koska kaikki tietokirjat kielestä riippumatta ovat samoissa luokissa. Esimerkiksi luokka 99.1 pitää sisällään elämäkertoja sekä muistelmia suomeksi sekä muillakin kielillä.

Tätä hakua voi kokeilla esimerkiksi niin, että laittaa hakusanaksi muistelmat ja toiseksi hakusanaksi usko*, tässä tapauksessa usko ja katkaisumerkki hakee kaikki teokset, mihin on luetteloitu muistelmat sekä usko alkuiset sanat.  Lisäksi kieleksi on rajattu englanti. Alla on linkki tuohon hakutulokseen

https://keski.finna.fi/Search/Results?hiddenFilters%5B%5D=building%3A0%2FKeski%2F&sort=relevance&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=usko*&type0%5B%5D=AllFields&lookfor0%5B%5D=muistelmat&type0%5B%5D=AllFields&join=AND&filter%5B%5D=%7Elanguage%3A%22eng%22&filter%5B%5D=%7Eformat%3A%221%2FBook%2FBook%2F%22&limit=20

Kaiken kaikkiaan näitä teoksia ei paljoa vierailla kielillä ole. Kun tein yksinkertaisen hauan OMAELÄMÄKERRAT sanalla, niin englanninkielisiä teoksia tulee vain yksi, suomeksi toki yli sata, ja tässä hakutulosta ei oltu rajattu uskonnollisiin teoksiin.

Elämäkerrat hakusanaa käyttämällä ja USKO* sanan katkaisua käyttämällä emme saa hakutulokseksi kuin muutaman Buddhan elämää käsittelevän teoksen.

Erilaisia sanayhdistelmiä käyttämällä voi tehdä sitten hakuja, ja rajata hakutulosta englannin kielelle, jos haluatte kokeilla tuolla meidän verkkokirjastostamme. Yläreunan hakulaatikon vieressä on myös laajennettu hakuvaihtoehto, mikä voi olla selkeämpi monia hakutermejä käytettäessä.

keski.finna.fi