Voiko edunvalvontavaltakirjaa tehdä itse / ilman asianajajaa tms, niin että se on laillinen ja pätevä?

Kysytty

Voiko edunvalvontavaltakirjaa tehdä itse / ilman asianajajaa tms, niin että se on laillinen ja pätevä?

Vastaus

Vastattu

Edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä itse, mutta asiantuntijan (oikeusaputoimisto, asianajotoimisto, lakiasiaintoimisto, pankin notariaattipalvelu tms.) apua suositellaan.

Valtakirja edunvalvontavaltuutusta varten pitää tehdä kirjallisesti. Valtuuttajan täytyy kahden todistajan ollessa samanaikaisesti läsnä allekirjoittaa valtakirja tai tunnustaa siinä oleva allekirjoituksensa. Todistajien on sen jälkeen todistettava valtakirja allekirjoituksillaan. Todistajien täytyy tietää, että asiakirja on edunvalvontavaltuutusta varten tehtävä valtakirja, mutta valtuuttajan ei tarvitse kertoa heille sen sisältöä.

https://dvv.fi/nain-laadit-edunvalvontavaltakirjan
https://omissakasissa.fi/
https://www.suomi.fi/oppaat/edunvalvonta
https://www.muistiliitto.fi/fi/etuudet-ja-oikeudet/edunvalvontavaltuutus

17 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Valtuutetun ei tarvitse olla läsnä allekirjoitustilaisuudessa?

Edellä sanotun mukaan todistajien ei tarvitse tietää valtuutuksen sisältöä, siten ei myöskään valtuutetun henkilöllisyyttä.

Ei tarvitse. Eikä varavaltuutetunkaan. Riittää, kun on hyväksynyt vaikka suullisesti, että saa laittaa valtakirjaan. Eikä lopulta ole edes velvoitettu ottamaan vastaan tehtävää siinä vaiheessa, kun se pitäisi aktivoitua, vaan voi siirtää varavaltuutetulle tai jopa jollekin muullle, jos se on valtakirjassa mainittu, että voi tehdä näin. Kannattaa valtakirjaa tehdessä ottaa huomioon, että mitä sitten tehdään, jos valtuutettu ei jostain syystä pysty ottamaan valtuutetun tehtäviä vastaan. Näin voi helposti käydä.

Ihan vaan omasta kokemuksesta, että todella kannattaa käyttää asianajajaa edunvalvontavaltuutuksen tekemiseen, eikä räpeltää itse. Esim. valtuuttajan omistamat kiinteistöt vaikuttaa valtakirjan tekemiseen. Senjälkeen on paljon helpompi asioida digi-ja väestötietorekisterin kanssa, kun valtakirja on oikein tehty. Maksaa muutamia satasia (n. 150-300e). Edunvalvontavaltakirjan tekemiseenkiin voidaan tarvita lääkärinlausuntoa, mutta viimeistään sen aktivoimiseksi sellainen tarvitaan. Aktivointiin meneekin sitten helposti puoli vuotta, joten siihenkin pitää varautua, ja sekin sitten maksaa. Myös omaisuusluettelo pitää laatia ja lähettää digivirastolle siinä vaiheessa. Valtakirjoilla toimiminen on paljon helpompaa niinkauan kuin se on mahdollista ja edunvalvontavaltakirja kannattaa aktivoida vasta sitten, kun se on aivan välttämätöntä.