Voiko Anja Porion runoja esittää julkisesti?

Kysytty

Voiko Anja Porion runoja esittää julkisesti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ohessa Sanaston kriteerit, tarvitaanko lupaa:

Milloin tarvitsen luvan runon esittämiseen?
Tarvitset luvan, kun esität runoja yleisölle. Sanasto myöntää luvat kirjailijoiden ja kääntäjien puolesta, laskuttaa lupakorvaukset ja maksaa ne edelleen niille tekijöille, joiden teoksia on käytetty. Lupa tarvitaan, vaikka esitystilaisuus olisi maksuton ja järjestetty vapaaehtoisvoimin.

Milloin en tarvitse lupaa?
Et tarvitse lupaa kirjallisuuden esittämiseen yksityisissä tilaisuuksissa, kuten häissä tai hautajaisissa. Lupaa ei tarvita myöskään tilaisuuksiin, joissa runonlausunta ei ole tilaisuuden päätarkoitus, tilaisuudesta ei peritä pääsymaksua, eikä sitä muutenkaan järjestetä ansiotarkoituksessa (kaikkien mainitun kolmen ehdon tulee täyttyä). Lupaa ei tarvita jumalanpalveluksen tai opetuksen yhteydessä.

Jos tekstin tekijänoikeus on rauennut, sitä voi esittää vapaasti ilman lupaa. Tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta kirjailijan ja kääntäjän kuolinvuoden päättymisestä.

Sanasto https://www.sanasto.fi/runojen-esitysluvat-sanastosta/

Sanaston lupakauppa https://luvat.sanasto.fi/fi