Voiko akvaariokalaa pitää kädessä vai vahingoittuuko se siitä?

Kysytty

Voiko akvaariokalaa pitää kädessä vai vahingoittuuko se siitä?

Vastaus

Vastattu

Peter Hunnamin kirjassa Akvaariotieto (1982) neuvotaan olemaan varovainen, kun käsittelee akvaariokaloja. Kalojen ihon pinnassa on herkästi vahingoittuva limakalvo, joka suojaa kaloja tautitartunnoilta. Iho ja limakalvo voivat vaurioitua kalaa käsiteltäessä tai pyydystäessä, jos kala vaikkapa törmää akvaariossa johonkin esteeseen. Akvaariokalojen pyydystysyritykset ja niiden nostaminen kuiville joko kädessä tai haavissa eivät välttämättä saa aikaan näkyviä vaurioita, mutta ne aiheuttavat kaloille stressiä, mikä taas heikentää vastustuskykyä erilaisia sairauksia vastaan. Kirjassa neuvotaan myös hoitamaan akvaariota puhtain käsin, ettei akvaarioon ja kaloihin pääse taudinaiheuttajia.

Verkosta ja sosiaalisesta mediasta löytyy videoita, joissa lemmikkikaloja paijataan käsi akvaarion sisällä. Ehkäpä akvaariokaloja myyvissä kaupoissa osattaisiin kertoa, vahingoittaako kalojen paijailu tai koskettelu niiden ihoa. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/akvaariokala-kayttaytyy-kuin-koira-hellyydenkipea-kala-vaatii-rapsutuksia/5687604#gs.a68aie

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Voi pitää, muttei kovin kauan, ettei kuivu ja vahingoitu. Mieluummin ei. Joskus on ollut pakko, kun kala on hypännyt altaasta metrin korkeudelta lattialle, eikä ole ollut muuta vaihtoehtoa, kuin nostaa käsin takaisin. Akvaariossa pitää käyttää myös säännöllisesti suoja- ja lääkeaineita, jotka suojaavat kalojen limakalvoja. Pieni lisäys aina vedenvaihdon yhteydessä. Itse olen tehnyt akvaariokalalle vahingoittuneen evän amputoinnin, koska eläinlääkärit eivät hoida akvaariokaloja. Kala selvisi ja eli vielä monia vuosia tämän jälkeen.