Viulutyttö, tekijä U. Kalanti, laulaja Rahkonen levy ja nuotti, löytyykö?

Kysytty

Viulutyttö, tekijä U. Kalanti, laulaja Rahkonen
levy ja nuotti, löytyykö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

U. Kalanti on yksi Usko Kempin (1907-1994, ennen vuotta 1943 Hurmerinta) salanimistä. Hän on säveltänyt ja sanoittanut kaksi hyvin samantapaista Viulutyttö-nimistä valssia. Toinen alkaa: "Kaupunki jo tummeneepi, ilta varjot luo". Sen kertosäe alkaa: "Oli Pohjasta äitini armas isän Etelän tuulet kai toi". Toinen alkaa: "Kuljin kerran illan tullen metsikköä päin". Sen kertosäe alkaa: "Tuli Pohjasta äitini armain, isän etelän tuulet kai toi".

"Kaupunki jo tummeneepi" -sanoilla alkavan version nuotti (melodia ja sanat) löytyy nuotista Tanssiuutuuksia 11 (Levytukku, 1934). "Kuljin kerran illan tullen" -sanoilla alkava versio sisältyy nuotteihin Kemppi, Usko: Tulipunaruusut : 80 Usko Kempin laulua, Kemppi, Usko: Laulelmia 2 (molemmissa melodia, sointumerkit ja sanat) ja 20 suomalaista ikivihreätä 3 (kosketinsoitinsovitus, sointumerkit ja sanat).

"Kaupunki jo tummeneepi" -alkuisen Viulutytön on levyttänyt Reino Armio vuonna 1936. Tämä levytys on julkaistu cd-levyllä Sointu, osa 10 (Turun Tähtituotanto, 2007). "Kuljin kerran illan tullen" -alkuisen Viulutytön on levyttänyt Martti Siiriäinen vuonna 1971. Sitä en löytänyt cd-levynä. Se on ilmestynyt singlenä ja lp-kokoelmalla Aikuisten suosikkeja (Scandia HSLP130).

Esko Rahkonen ei ole levyttänyt Viulutyttö-nimistä kappaletta, mutta kylläkin kappaleen Vanha viulunsoittaja, jonka on säveltänyt Friedrich Schwarz.