Viime aikoina on julkisuudessa kehotettu tekemään edunvalvontavaltuutus asiakirja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Asiakirjan hinnat vaihtelevat useista…

Kysytty

Viime aikoina on julkisuudessa kehotettu tekemään edunvalvontavaltuutus asiakirja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Asiakirjan hinnat vaihtelevat useista sadoista ilmaiseen . Kysyisin, onko netissä esiintyvän ilmaisen kaavakkeen avulla laadittu valtuutus pätevä.?

Vastaus

Vastattu

Emme voi ottaa kantaa oikeudellisiin kysymyksiin.

Digi- ja väestötietoviraston sivuilla todetaan mm. seuraavasti:

Mille asiakirjapohjalle tai lomakkeelle valtuutus tehdään?

Edunvalvontavaltuutukselle ei ole olemassa yhtä oikeaa valtuutusmallia. Löydät erilaisia malleja internetistä. Valtakirjan laatimisessa kannattaa kuitenkin pyytää apua asiantuntijalta, jotta siinä otetaan huomioon juuri sinun yksilöllinen tilanteesi.

Sivustolla on myös esimerkiksi chat, jossa asiasta voi kysyä lisää.

dvv.fi. Näin laadit edunvalvontavaltakirjan.

1 ääntä

Kommentit

Laillisuus ei riipu mallista vaan sisällöstä. Ilmaisesta mallista voi tehdä ihan laillisen valtuutuksen jos osaa, tai voit laatia valtuutuksen ihan ilman malliakin. Mallin sijaan kannattaa etsiä tietoa siitä, mitä virheitä kannattaa välttää. Siitä on kirjoitettu juttuja. Maksullisissa palveluissa ajatuksena on se, että palvelu laatii koko valtuutuksen, mutta voit myös viedä itse tekemäsi valtuutuksen lakimiehen tms. tarkastettavaksi, ja siihen saatat saada vaikka osuuskaupan jäsenalennuksen.