Viime aikoina olen törmännyt todella usein Helmet-kirjastojen tietokannassa kadonneisiin kappaleisiin. Lainaan paljon englanninkielisiä sarjakuva-albumeita,…

Kysytty

Viime aikoina olen törmännyt todella usein Helmet-kirjastojen tietokannassa kadonneisiin kappaleisiin. Lainaan paljon englanninkielisiä sarjakuva-albumeita, joita on monesti alun alkujaankin kokoelmissa vain 1-3 kappaletta kutakin nimekettä, mutta nyt näyttää siltä, että todella monesta on merkitty kadonneeksi 1 tai useampi kappale, joskus jopa kaikki. Ja näin myös suhteellisen uusissa teoksissa. Joten kysymykseni olisi, onko katoaminen lisääntynyt voimakkaasti? Vai katoavatko erityisesti nämä englanninkieliset sarjakuvat? Jäävätkö kadonneet palauttamatta lainaajilta, vai katoavatko muilla tavoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahoittelemme sarjakuvien katoamista. Mitään yksittäistä syytä on vaikea sanoa. Toisinaan sarjakuvat ovat huonossa kunnossa lainauksen jäljiltä, jolloin ne on poistettava, mutta kysyjän kuvailun perusteella, tästä ei ole kyse. Kirjastonhoitaja välittää tiedon kadonneista niteistä sarjakuvista vastaavalle henkilölle. Hankintaehdotuksia voi jättää esim. www.helmet.fi -sivun alalaidan linkin kautta, ja näin päästään ehkä asiassa eteenpäin. Kadonneiden sarjakuvien kohdalla kyseessä voi olla myös järjestelmävirhe, joten tutkitaan asia ja paljon kiitoksia tiedosta!