Vielako tama plavelu toimii? lahetin kysymyksen ja siihen ei tullut tietoa etta se olisi saapunut perille kun katsoin postini. Kysymys on: voiko animaatio…

Kysytty

Vielako tama plavelu toimii? lahetin kysymyksen ja siihen ei tullut tietoa etta se olisi saapunut perille kun katsoin postini.

Kysymys on: voiko animaatio elouvaa, kuten esim Shrek, Toy Story jne kutsua cartooniksi, siis piirretyksi elokuvaksi ja pain vastoin. Minusta niiden valmistustapa ei ole samanlainen, mutten tieda tasmalleen miten kumpikin nykyaan tehdaan. Tiedan vain miten Disney aloitti piirettyjen elokuvien tekemisen, Lumikki ja 7 kaapiota, mutta onko modernimmissa, kuten Aladdinissa ja Pocahontaksessa jo animaatio elokuvien vaikutteita jollain lailla tekotapaan sovellettuina. Jos on, niin tehdaanko ne tietokoneilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Animaatio tarkoittaa staattisten kuvien järjestämistä ja kuvaamista ruutu kerrallaan (tai kaksi-kolme ruutua kerrallaan siten, että ne elokuvallisesti jatkuvana kuvasarjana esitettyinä tuottavat liikkeen vaikutelman.
Animaatiotapojen perusteella animaatioelokuvia voidaan luokitella seuraavasti: piirros- ja kalvoanimaatiot, pala-animaatiot, esineanimaatiot, savianimaatiot ja tietokoneanimaatiot. Animaatioelokuva saattaa yhdistellä näitä kaikkia menetelmiä.
Kuva voitiin myös piirtää tai raaputtaa suoraan filmiruuutuun.
Piirretty animaatio (cartoon) on animaatioelokuvan alalaji.

Pocahontaksessä käytettiin sekä piirros- että tietokoneanimaatiota.

Tietokoneanimaatio tarkoittaa tietokoneella tuotetun materiaalin esittämistä ajallisena jatkumona. Tietokoneanimaatio eroaa perinteisestä animaatiosta synteettisyydellään ja voimaakkaalla kolmiulotteisuuden vaikutuksella.

Lähteet:
- Juntunen, Max
Elävän kuvan sanasto : elokuva-, televisio- ja videoalan keskeiset termit ja käsitteet
Helsinki : Edita, 1997. - 232 s. : kuv.
ISBN 951-37-2390-9
- Rebello, Stephen
The art of Pocahontas
New York : Hyperion, 1995. - 197 s. : kuv.
ISBN 0-7868-6158-4