"Vielä aivan viime vuosiin asti uutta hallitusta nimitettäessä ministerit vannoivat ministerinvalan käsi Raamatulla." Eksegetiikan tutkijatohtori Katja…

Kysytty

"Vielä aivan viime vuosiin asti uutta hallitusta nimitettäessä ministerit vannoivat ministerinvalan käsi Raamatulla." Eksegetiikan tutkijatohtori Katja Kujanpää Helsingin yliopistosta, Sana-lehti 8.6.2023 s. 32.

Pari viikkoa myöhemmin uutiset näyttivät moniosaisen seremonian uuden hallituksen valoista ja vakuutuksista kahdella kielellä, Raamatun ja lakikirjan äärellä. Yhden ministerin vaihduttua sama toistui pienimuotoisemmin, kun Rydman kuvattiin sormet Raamatulla.

Milloin "ministerinvala käsi Raamatulla" Suomen hallituksen nimitystilaisuuksissa oli jäänyt pois? Oliko sen uusi käyttöönotto ehkä nykyisen pääministerin linjaus?
Viimekuinen lehti osui käteen kierrätyshyllystä.

Vastaus

Vastattu

Vuonna 2017 virkavalaa sekä tuomarinvalaa ja tuomarinvakuutusta koskeva asetusmuutos ulotti vaikutuksensa myös ministerinvalaan:

"Valtioneuvoston asetus virkavalasta sekä tuomarinvalasta ja tuomarinvakuutuksesta annetun asetuksen muuttamisesta

---

3§ Valtioneuvoston jäsenen on vannottava virkavala tai annettava virkavakuutus sekä annettava tuomarinvakuutus ennen tehtävään ryhtymistään."

Seuraavana vuonna Sipilän hallitus kaavaili asiaa koskevaa uudistusta myös valtioneuvostosta annettuun lakiin. Paljon keskustelua herättänyt esitys kuitenkin peruttiin.

HE 70/2018 - Hallituksen esitykset - FINLEX ®
Ministerin vala ja vakuutus | Valtioneuvoston oikeuskansleri
1 (eduskunta.fi)
Ministerin juhlallinen vala ja vakuutus / valtioneuvostolain muutos (eduskunta.fi)

3 ääntä

Kommentit

hs.fi 6.6.2019 "Suomi on saanut uuden hallituksen", uutinen ja video, jossa kuusi uutta ministeriä sormet Raamatulla lausuu (kohdassa 0:32-) valan "kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä"
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006132953.html
Tekstin mukaan kuvassa ovat Tuppurainen, Ohisalo, Mikkonen, Kulmuni, Kaikkonen ja Skinnari.

Myös yle.fi/uutiset samana päivänä mainitsee valan vannomisen, mutta ilman suoraa lainausta tai tallennetta, joten kyse voisi olla toimittajan valitsemasta sanamuodosta. Hesarista saa tarkan tiedon.