Vessassa käynnin hygienia entisaikoihin. Milloin vessapaperia alettiin käyttää? Ja mitä wc-paperia ennen käytettiin takamuksen pyyhkimiseen? Vai suoritettiinko…

Kysytty

Vessassa käynnin hygienia entisaikoihin. Milloin vessapaperia alettiin käyttää? Ja mitä wc-paperia ennen käytettiin takamuksen pyyhkimiseen? Vai suoritettiinko puhdistus vasta kun käytiin seuraavan kerran pesulla?

Vastaus

Vastattu

Netistä löytyy useitakin lähteitä, joissa kyseisen hyödykkeen historiaa kerrataan. Muun muassa AntroBlogi julkaisussa, joka on antropologien ylläpitämä blogi, Emmi Huhtaniemi kokoaa vessapaperin historiaa näin: ”Pyyhkimiskäytäntöjen historiassa ihmiset ovat käyttäneet kaikkea käsillä olevaa lehdistä ja tikuista kiviin, ruukunpalasiin ja maissintähkiin. Mainintoja paperista vessakäynnin yhteydessä löytyy Kiinasta jo 500-luvulta, mutta ensimmäinen kaupallinen, nimenomaan takapuolen pyyhkimiseen valmistettu paperi syntyi USA:ssa 1857.”

Lähde:

Huhtaniemi E. 22.3.2020​. Vessapaperin kulttuurihistoriaa. Antroblogi. https://antroblogi.fi/2020/03/vessapaperin-kulttuurihistoriaa/. (Luettu 2.8.2024)