Venny Soldan-Brofeldt julkaisi kirjan "Meidän Tiroolin matka"? Osaako joku kertoa pääpiirteittäin sen sisällön? Mistä lapsista siinä kerrotaan, perheen…

Kysytty

Hei,

Venny Soldan-Brofeldt julkaisi kirjan "Meidän Tiroolin matka"? Osaako joku kertoa pääpiirteittäin sen sisällön? Mistä lapsista siinä kerrotaan, perheen omistako? Vai onko se vain värityskirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on alaotsikkonsa "maalattavia kuvia" mukaan lasten värityskirja. Se on 16-sivuinen, pitkänomainen kirja, jonka ensimmäinen painos ilmestyi vuonna 1905, ja myöhemmät vuosina 1922 ja 1934. Lähde: Suomen kansallisbibliografia Fennica:

https://fennica.linneanet.fi/vwebv/search?searchArg=meid%C3%A4n+tirooli…

Varastokirjastosta kerrottiin, että kirja on samalla myös kuvitettu matkakertomus, jossa esiintyvistä ihmisistä käytetään ilmeisesti heidän oikeita nimiään. Vaikuttaa siltä, että kyseessä on hänen oma perheensä.

Kirja on Kansalliskirjaston ja Turun yliopiston kirjaston kokoelmissa ei-lainattavana kappaleena ja lainattavissa Varastokirjastosta Kuopiosta. Kysy lähikirjastostasi kaukolainamahdollisuutta.

http://linda.linneanet.fi/F/BU7UY1C92RKYAJ8TFCPRV91VRD19C4MLRNEJAV74U4H…

1 ääntä

Kommentit

Päähenkilöt esiintyvät "nimillä"
- äiti
- isä
- Antti ja
- Hilma.
Matka Tirooliin alkaa "Wellamo" aluksella Tukholmaan, sieltä Kööpenhaminaan ja sieltä Euroopan halki Tiroolin vuorimaahan.

Vennyn poika Antti syntyi 1900 eli 5 vuotta ennen (sarja)kuvakirjan syntyä. Vennyllä ja Juhani Aholla ei tiettävästi ollut tyttölasta. Heikki syntyi heille 1895.

Voisiko Hilma olla jonkun lempinimi?

Vennyn sisar Tilly oli Sveitsissä seuraneitinä, jota tapaamaan Vennyn puoliso Juhani kävi tapaamassa Pariisiin asti suuntautuneella pölkypyörämatkallaan.