Vem har skrivit en dikt som börjar "På vårt hemlands karga moar..."? När är den publicerad?

Kysytty

Vem har skrivit en dikt som börjar "På vårt hemlands karga moar..."? När är den publicerad?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Det har inte hittats en dikt som börjar exakt så. Kunde den vara nogåndera av de här:

- Artur Lundkvist, Emigranter. Den börjar: ”De kom från karga bygder…” (diktsamlingen Vit man, 1932
- J. L. Runeberg, Högt bland Saarijärvis moar börjar ” Högt bland Saarijärvis moar bodde
bonden Paavo på ett frostigt hemman,…” (Dikter, 1830):
http://runeberg.org/runeberg/0_15_25.html