Varasin HelMetistä ikärajattoman golf-dvd:n lapseni käyttöön hänen kortillaan. Varausta hakiessani virkailija ei antanut dvd:tä viisivuotiaan poikani kortilla,…

Kysytty

Varasin HelMetistä ikärajattoman golf-dvd:n lapseni käyttöön hänen kortillaan. Varausta hakiessani virkailija ei antanut dvd:tä viisivuotiaan poikani kortilla, koska poika ei ollut mukanani. Toimiko virkailija oikein?

Säännöt kuulemma sanovat, että lainaajan pitää olla henkilökohtaisesti paikalla. Totesin, että huoltajana vastaan lapseni kortilla lainatusta aineistosta joka tapauksessa (oli hän paikalla tai ei) ja että automaatilla voin käyttää lapseni korttia kenenkään estämättä. En löytänyt HelMetin käyttösäännöt-kohdasta virkailijan mainitsemaa rajoitusta.

Olisin halunnut käyttää poikani korttia hänen lainaansa, jotta olisin voinut käyttää viiden DVD:n kiintiöni omiin (mahdollisesti ikärajallisiin) elokuviini.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käyttösäännöissä sanotaan, että kirjastokortti on henkilökohtainen. Se tarkoittaa myös sitä, että vaikka kyse on lapsen kortista, vastuuhenkilö ei voi sitä käyttää lainatakseen, jollei lapsi ole mukana. Virkailija toimi oikein ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Automaatilla tapahtuvaa lainausta henkilökunta ei tietenkään voi valvoa, joten tunnuslukujen kanssa täytyy olla tarkkana.