Vanhojen nimien historia? Syntymäkotini sijaitsee paikassa jonka alueen nimi on Ryönummi ja alueella kulkee vesioja nimeltään Hyyppäränoja?Paikka sijaitsee…

Kysytty

Syntymäkotini sijaitsee paikassa jonka alueen nimi on Ryönummi ja alueella kulkee vesioja nimeltään Hyyppäränoja. Paikka sijaitsee Varsinais-Suomessa, entisen Tarvasjoen (nyk.Lieto )ja Marttilan kuntien (21490) rajalla. Paikka on lähinnä metsämaata jossa hiekka-alue. Nimet esiintyvät kartoissa,myös vanhoissa Ruotsin kielellä kirjoitetuissa.Sanan Hyyppäränoja olen tavannut jossain myös aiemmin.Milloin sanojen etuosat ovat muodostuneet tai esiintyneet esim.(virallisissa papereissa ja mitäköhän ne tarkoittavat?

Vastaus

Vastattu

Ryönummi -paikannimen alkuosa voisi liittyä sanaan ryönä eli roju, roska, törky. Sen johdannaiset ryönätä( roskata, liata) ja ryönäinen (likainen), ryöneikkö eli risukko, ryteikkö. (Suomen sanojen alkuperä, 2000).

Maanmittauslaitokseen on arkistoitu maanmittaustoimituksiin liittyviä asiakirjoja ja karttoja sekä peruskarttoja ja pitäjänkarttoja. Arkistossa on toimituksiin liittyviä asiakirjoja ja karttoja 1700-luvulta lähtien. (www.maanmittauslaitos.fi/suomenvanhatkartat). Näitä vanhoja karttoja tutkimalla voisi mahdollisesti havaita milloin paikannimet ovat alkaneet esiintyä kartoissa.

Kansalliskirjaston ylläpitämä hakujärjestelmä Finna.fi tuo Suomen arkistojen aineistot kaikkien saataville. Hakuvihjeitä karttojen löytämiseksi Finnasta: valitse aineistotyypiksi kartta, jos tiedät kartan olevan osa jotakin arkistoa, voit rajata hakua sen avulla. Karttoja voi hakea myös karttasijainnin avulla. Valitse silloin tarkennettu haku.

Nimisampo on kaikille avoin verkkopalvelu suomalaisesta paikannimistöstä kiinnostuneiden tutkijoiden ja suuren yleisön käytettäväksi. Nimistöä voi tarkastella kartoilla, datana ja tilastollisesti. (https://nimisampo.fi)

Tarkempaa tietoa paikannimistä saa Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta (www.kotus.fi), joka mm. tutkii ja huoltaa nimistöä ja pitää yllä nimiaineistoja ja laajaa paikannimiarkistoa.