Vanhoissa kuparisissa hyytelömuoteissa on vihreää kuparihometta. Kokeilin poistoa POL -merkkisellä kuparikiillotteella (hilivetyjä) mutta ei lähtenyt. Miten…

Kysytty

Hei!

Vanhoissa kuparisissa hyytelömuoteissa on vihreää kuparihometta. Kokeilin poistoa POL -merkkisellä kuparikiillotteella (hilivetyjä) mutta ei lähtenyt. Miten saan rosoisen kuparihomeen pois?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston niksikirjoja selaamalla löytyi muutamia ohjeita:

"Sekoita saman verran vehnäjauhoja, suolaa ja väkiviinaetikkaa tasaiseksi tahnaksi. Levitä tahnaa metalliesineille, jätä kuivumaan ja pyyhi pois puhtaalla kuivalla liinalla."

"Hankaa ammoniakki- ja suolaliuoksella. Suojaa kädet aina ammoniakilta."

"Sekoita vettä, suolaa ja 10-prosenttista ammoniakkivettä huolellisesti, kostutta liina seoksessa ja hankaa patina pois. Kiillota esine liitujauheella"

Ja vielä netin keskustelupalstalta:
"Kuparille ja muille metalleille kiilloitukseen ja hpettumien poistoon sopii tahna, jonka saa tehtyä vedestä ja tuhkasta. Tuhkasta ja vedestä tehdään tahnamainen massa, tuota massaa sitten riepuun ja ei kun hankaamaan. Kannattaa käyttää tuhkaaa, jossa mahd vähän hiilipaloja tms, ettei tule naarmuja."

Jos nämä neuvot eivät tepsi, kannattaa vielä kääntyä rautakauppiaan puoleen.

Muutamia linkkejä:
http://www.siivous.info/siivousohjeet/kuparin-puhdistus
http://www.martat.fi/keskustelu/keskustelunurkka/?x33061=2279694