Vanhassa sadussa keskustelivat ja kilpailivat jänis ja Pakkanen. Kumpi ote sadun keskivaiheilta on alkuperäinen / oikea: 1. .... huh hellettä sanoi jänis…

Kysytty

Vanhassa sadussa keskustelivat ja kilpailivat jänis ja Pakkanen. Kumpi ote sadun keskivaiheilta on alkuperäinen / oikea:
1. .... huh hellettä sanoi jänis pakkasella
2. .... huh hellettä sanoi jänis pakkaselle

JOS jälkimmäinen olisi oikein, pitäisi kaiketi kirjoittaa Pakkaselle isolla alkukirjaimella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista versiota sadusta Pakkanen ja jänis emme onnistuneet löytämään.

Raul Roineen versiossa jänis sanoo: ”Mikäpäs tässä, niin tuli juostessa lämmin, että täytyy hieman selällään kelletellen vilvoitella." (vanhin versio kirjassa Tarinoita Metsolan väestä, 1943)

Roineen versiossa Pakkanen on kirjoitettu isolla alkukirjaimella ja jänikselle annetaan nimeksi Loikkakoipi.

Kirjoissa Lasten oma lukukirja (1958) ja Suomen kansan eläinsatuja 2 (1979) Jäniksen repliikki on "Voi, voi, kun on kuuma! Voi, voi, kun on kuuma!"

Isoa kirjainta voisi siis käyttää sadussa Pakkasta puhuteltaessa. Tällöin se olisi varmastikin kirjoitettu isolla kirjaimella koko tarinan ajan.