Vanha, mustavalkoinen ruotsalainen elokuva, jossa muistaakseni pääosaa esittävä mies mieltää olevansa uudesti syntynyt Kristus. Elokuvan lopussa hän herättää…

Kysytty

Vanha, mustavalkoinen ruotsalainen elokuva, jossa muistaakseni pääosaa esittävä mies mieltää olevansa uudesti syntynyt Kristus. Elokuvan lopussa hän herättää kuolleen henkiin. Mistähän elokuvasta onkaan kysymys ja kuka oli ohjaaja?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee joko Gustaf Molanderin tai Carl Theodor Dreyerin elokuva Ordet. Molemmat elokuvat perustuvat Kaj Munkin samannimiseen näytelmään, joka ilmestyi vuonna 1925. Molanderin ruotsinkielinen elokuva ilmestyi vuonna 1943, kun taas Dreyerin tanskankielinen elokuva sai ensiesityksensä vuonna 1955.

Dreyerin Ordet oli Sight & Sound -lehden tuoreessa maailman parhaiden elokuvien listauksessa sijalla 49.

https://letterboxd.com/bfi/list/sight-and-sounds-greatest-films-of-all-time/